Test: Peugeot 3008

Není tomu dlouho, co se zde objevil test na vůz Peugeot 2008. Nejmenší vůz z „tisícovkové“ řady francouzské značky sklidil vesměs chválu a byl označen za velmi slušného společníka mladé rodiny, pohybující se především po městě a přilehlém okolí. Nyní se podíváme na prostřední z řady velkoprostorových crossoverů, model 3008.

Snimek 007Na rozdíl od 2008 má 3008 vcelku běžný, neextravagantní vzhled, rozjasněný jen velmi pěknou červenou metalízou Ruby a elegantními, sedmnáctipalcovými ráfky ve stříbrnošedém provedení. Nezbytností jsou i chromované lišty a kryty vnějších zrcátek. Naštěstí i zde se podařilo zacházet s lesklou úpravou rozumně a výsledkem jsou nepřeplácané a do očí nebijící doplňky. Po faceliftu, který proběhl minulý rok, dostal vůz také přívětivější tvář a nespočet LED diod v předních i zadních světlech.

Zakulacený zevnějšek evokující kategorii MPV je příslibem dostatečně velkého vnitřního prostoru a toho se také uvnitř 3008 dostává. Především je zde kufr o velmi solidním objemu 492 litrů, doplněný nadmíru praktickou drobností v podobě druhého, spodního víka. To lze po vyklopení použít jako lavičku k sezení, zatížitelnou dvěma dospělými osobami. Uvnitř vozu překvapí architektura u přední řady sedadel. Zvýšený středový tunel pocitově obepíná řidiče a spolujezdce, a aniž by si příznivci vzdušných interiérů přišli na své, nikde nezavází a nechává dostatek prostoru pro oba cestující. Nachází se na něm také všechny ovládací prvky, některé v zajímavém designu leteckých přepínačů a pro tuto třídu vcelku netradičně madlo pro spolujezdce. V zadní řadě sedadel není příliš místa nazbyt, ale i tak se průměrně vzrostlá osoba posadí. Přes 185 cm výšky začíná scházet místo nad hlavou, kdy čalounění ještě o nějaký ten centimetr snižuje panoramatická střecha.

Doménou interiéru je velký podíl prosklených ploch. Čelní okno sahající hodně vysoko působí obřím dojmem a navazující prosklená střecha Snimek 010s elektrickou roletkou pocit jen umocňuje. Za volantem je možno navodit na danou kategorii až nezvykle příjemný posez. Zatímco u 2008 jsem trochu bojoval s výškovým nastavením sedadla a s jeho opěradlem, v případě 3008 byla situace daleko lepší. Výrazně tvarovaný volant dobře padne do ruky a velice příjemný je i zvýšený tunel, ze kterého trčí řadící páka a který zároveň plní funkci loketní opěrky.

Aby řidič nemusel spouštět zrak ze silnice, přidal Peugeot unikátní head-up displej promítaný na průhledný štítek pod čelním oknem a také sdružený displej navigace a rádia, vyklápějící se z prostřední části palubní desky. Mezi dvěma klasickými budíky s elegantními chromovanými obroučkami tak našel svoje místo jen jednoduchý, monochromatický displej s funkcí palubního počítače. Navigační pokyny lze paradoxně zobrazovat na něm a nikoliv na barevném head-up displeji, což je trochu škoda.

Navigace je oproti 2008 starší typ bez dotykového ovládání (stejně by to vzhledem k jeho umístění daleko od řidiče nebylo možné) a musím uznat, že ne vždy platí, že nové znamená lepší. Její ovládání skrze malý panel nad klimatizací je sice trochu těžkopádné, ale celý systém je přehledný, reaguje dostatečně rychle a hlavně je jednoduchý a tím dobře ovladatelný i za jízdy. Obrazovka, která na nás kouká z palubní desky, sice nenabídne velkou úhlopříčku, ale svému účelu naprosto dostačí. Obavy z viditelnosti na slunci se ukázaly jako liché, displej má dostatečný jas a v případě přímého slunce ho lze dvojicí tlačítek naklánět.

Snimek 062Vzhledem k tomu, že je 3008 jakýmsi hybridem na pomezí crossoveru a rodinného MPV, má o něco vyšší světlou výšku než klasické osobní vozy. Nicméně jakékoliv terénní choutky se při prvním ohledání chromem lemované karoserie ukáží jako velice špatný nápad. Vždyť také jediná varianta 3008 s pohonem všech čtyř kol je hybrid se zadními koly poháněnými elektromotorem. Otázkou tak zůstává, jak se bude 3008 chovat na standardních silnicích a v provozu a jestli z ní kvůli vyššímu podvozku nebude houpavé a nejisté auto. Naštěstí opak je pravdou. Podvozek je nastavený velmi příjemně, a zatímco po městě nevytřásá z posádky duši, mimo něj se veze s jistotou. I přesto, že vás francouzsky měkké přední sedačky s boční oporou obejmou slušně a podvozek auto v zatáčkách nenaklání víc, než je nutné, 3008 sportovní duši rozhodně nemá. Řízení s elektronickým posilovačem je klasicky odtažité a čtyřválec 1.6 HDi má sice slušné dynamické vlastnosti, ale zato malý rozsah otáček.

Pohonné ústrojí má však zcela jiné přednosti, než je sportovní blbnutí. Motor spojený s příjemně přesnou šestistupňovou převodovkou umí nejen slušně zabrat, ale budete-li se k němu chovat ohleduplně, odvděčí se také vynikající spotřebou. Během celého testu jsme jen málokdy dostali přes šestilitrovou spotřebu, i ta se ale objevovala hlavně po městě. S klidnou nohou mimo zástavbu se lze pohybovat okolo pěti litrů na sto. Při dálniční jízdě si 115 koní řekne o necelých šest a zde již motoru v 1600 kg těžkém voze trochu dochází dech. V rychlostech nad 100 kilometrů akcelerace citelně slábne a na dálniční předjíždění by byl jednoznačně vhodnější volbou dvoulitr HDi s výkonem 150 koní. Malou výtku bych směřoval k hlučnosti. I přesto, že je interiér solidně odhlučněn, přenáší se do kabiny při prudší akceleraci hlavně v městských Snimek 025rychlostech trochu hluku.

3008 je zvláštní kříženec dvou zdánlivě těžko slučitelných kategorií. Prostorná karoserie spadající spíše do kategorie MPV je podepřena zvýšeným podvozkem, který bychom hledali spíše na crossoverech. I přesto tento mix funguje velice dobře a v městském provozu, kde se bude 3008 pohybovat nejčastěji, bude vůz jako doma. Velkým plusem je i známý spořivec 1.6 HDi, který v kombinaci s manuálem jezdí skutečně za drobné a do města jeho 115 koní a 270 Nm točivého momentu postačuje i ke svižnější jízdě. Opravdu velký plus zaslouží podvozek, i přes počáteční obavy vztahující se ke světlé výšce je naladěn skutečně dobře a poslouží jak ve městě, tak i mimo něj. Proti konkurenci bude prostřední z velkoprostorových Peugeotů bojovat i cenou. Za výbavu Allure kombinovanou se slabším dieselovým motorem a manuálem, zaplatíme podle ceníku 670 tisíc korun. Připočteme-li příplatky za navigaci a parkovací asistenty, dostaneme se přes 700 tisíc. To sice není úplně málo, ale vzhledem možnostem, které 3008 nabízí, to není ani mnoho.

Celkové hodnocení: (5,5 / 8)
Motor: (5,5 / 8)
Převodovka: (4,0 / 8)
Podvozek: (6,0 / 8)
Praktičnost: (7,0 / 8)
Plusy: Motor:
Spotřeba Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Nastavení podvozku Válce / ventily: 4 / 4
Navigace Zdvihový objem (ccm): 1560
Head-up displej Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 84/3600
Zvýšený středový tunel Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 270/1750
Mínusy: Provozní vlastnosti:
Odhlučnění motoru Maximální rychlost (km/h): 183
Velikost displeje navigace Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 12,2
Méně místa na zadních sedadlech Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 6.0 / 5.0 / 5.5
Rozměry a hmotnosti:
Zavazadlový prostor (l): 492
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hmotnost (kg): 1590
Délka (mm): 4365