První dojmy: Tesla Model S

IMG_1242Elegantní tvary takřka pětimetrového sedanu jako by ve svých útrobách ani neskrývaly revoluční pohonné ústrojí. Obcházím aerodynamicky střižený vůz a první náznak čehosi netradičního by prozradila až mřížka chladiče, která vlastně není mřížkou, ale jen plastovým krytem nesoucí velké chromované T. Ono „téčko“ znamená Tesla a ač je tato značka u nás známá docela jinak, skrývá se za ní americký výrobce jednoho z nejpokrokovějších elektromobilů posledních let.

Model, na který koukám, nese jednoduchý a výstižný název Model S. Tento konkrétní kousek u nás nabízí nově vznikající značka Mototechna Premium, která tím pádem uvedla vůbec první ojetý Model S na našem trhu a která označila Teslu za svou vlajkovou loď. Jedná se rovnou o nejsilnější a nejlépe vybavenou variantu. Elektromotor nabízí vynikající výkon 310 kW a v kombinaci s bateriemi o souhrnné kapacitě 85 kWh velmi vysoký dojezd až 500 kilometrů na jedno nabití. Že je dojezd reálný se dozvídám hned při prvním setkání. Pro testovací účely je vůz provozován na letišti a tedy takřka neustále pod plným plynem. I po celém dopoledni testovacích jízd svítí z velkého displeje nahrazujícího přístrojový štít příjemná informace, hlásící zbývající dojezd přes 200 kilometrů. Tento fakt nejen, že dělá z Tesly elektromobil se suverénně největším dojezdem, ale také posouvá její využitelnost daleko za hranice města a předurčuje ji i k delšímu cestování.IMG_1253

Uvnitř vozu je vzhled podobně minimalistický, jako v případě exteriéru. Vše je jednoduše, avšak velmi precizně a kvalitně zhotoveno a uvnitř se dohromady nalézá jen minimum ovládacích prvků. Naprostá většina toho, co je potřeba ovládat, je sdruženo do gigantického dotykového displeje, který je umístěn uprostřed palubní desky na výšku a jehož sedmnáctipalcová úhlopříčka se řadí mezi menší televizory. Díky velkému displeji nabízí rozhraní hned několik funkcí naráz, které jsou vždy přehledně uspořádány. Navzdory bateriím, kvůli kterým má Tesla relativně vysokou hmotnost 2100 kg, je interiér obdivuhodně prostorný a to včetně zavazadelníků. Jeden nalezneme klasicky v zadní části, druhý potom poněkud netradičně tam, kde se obvykle nachází motorový prostor.

Magicky znějící hodnota výkonu, čítající 310 kW, sama o sobě napoví, že dynamika Tesly bude přinejmenším hodně vysoko. Realita je taková, že zrychlení, které trakční motor vyprodukuje, lze řadit mezi ohromující. Elektromotor postrádá průběh točivého momentu a již od nulových otáček tlačí všech 600 Nm svou posádku vpřed. Díky absenci převodovky navíc neexistují prodlevy kvůli řazení a z nuly na sto vystřelí Model S během krátkých 4.2 sekund. To jsou hodnoty, proti kterým neměl šanci ani plnohodnotný a o takřka 400 kg lehčí supersport v podobě Nissanu GT-R. Právě ten se Tesle na letištní ploše postavil a jeho 404 kW, ukrytých ve dvěma turby přeplňovaném šestiválci, nestačilo na nekompromisní lineární zátah elektromobilu.

IMG_1245Jízda v Tesle, kromě obřího výkonu, skýtá i patřičné pohodlí. Podvozek v poklidu žehlí nerovnosti letištní trati a akustický komfort uvnitř kabiny se řadí mezi jeden z vůbec nejlepších. Aby také ne, když zde není pracující spalovací motor, umístěný posádce na dosah. Vše co je v Tesle slyšet je nepříliš vysoký aerodynamický hluk a odvalování pneumatik.

Není tomu dlouho, co bych bez mučení budoucnost elektromobilům nepřiznal. Jejich jízdní výkony byly skrz na skrz prošity kompromisy a mizerné hodnoty dojezdů z nich dělaly přinejlepším funkční městská přibližovadla. Tesla Model S je ale někde zcela jinde. Její dojezd předčí i mnohá konvenční auta a i když jí nejde jen tak dotankovat, nabízí Tesla možnost rychlonabíječe, který doplní do baterií polovinu jejich kapacity za slabou půlhodinu. To vše je navíc zabaleno do formy funkčního praktického sedanu, jehož jízdní výkony předčí i moderní sportovní vozy.