Test: Fiat 500L Living

Snimek 003Fiat „pětistovka“ je vskutku srdeční záležitost. Vždy roztomilé a mile vypadající auto brázdilo poprvé silnice již v roce 1957 a po pauze, která trvala celých 32 let, je brázdí od roku 2007. Jeho tvář je dokonce tak roztomilá, že na tom Fiat založil samostatnou reklamní kampaň. Co se však stane, když se Fiat 500 přejí, a přejí se dokonce tak moc, že se z něj stane 500L Living?

Fiatu zůstala jeho roztomilá tvář, o tom není pochyb. Hlavní světlomety vykuleně a s nadšením čivavy očekávají každou další jízdu a dvojice doplňujících světlometů pod nimi vytváří iluzi rozkošných dolíčků. Boční silueta však nabízí jinou, a nekompromisně rodinnou podívanou. Fiat je z boku čistokrevné MPV. Má velký podíl prosklených ploch na karoserii, vysokou stavbu a čtveřici rozměrných dveří pro cestující. Slůvko Living obsažené v názvu znamená, že vůz dostal ještě batoh, rozšiřující zavazadlový prostor a za příplatek poskytující další dvojici sedadel. Boční silueta tím získala výrazně delší zadní okno, které ale příliš nenavazuje na ty dvě předchozí. Celkově tím vzniká poměrně zvláštní design, který může někomu připadat poněkud nevyrovnaný. Zkrátka a jednoduše čistokrevné MPV, jehož přední část naznačuje základ v milém malém voze.

Ačkoliv přišel o svou roztomilost navenek, dohání Fiat deficit alespoň v interiéru. Po otevření dveří čeká prostorný interiér v příjemné kombinaci šedé látky a béžové kůže, která je k dispozici mimo jiné i na palubní desce. Ta spolu s budíky, příjemně zpracovanými ovladači a především volantem, který je pošitý hned do dvou barev, působí z celého interiéru nejlépe.Snimek 062

Posez je dle moderních trendů zvýšen, aby se naplno využil velký podíl prosklených ploch. Z vozu je vidět skutečně výborně a jedinou drobnou výtku tak nutno směřovat k ergonomii, která není z nejdokonalejších. Sedadla jsou spíše pod hranicí průměru a nenabídnou boční vedení, ani příliš pohodlí. Sedáky jsou zbytečně měkké, což je na delší cesty nepříjemné, a navíc jsou poměrně krátké. Sklon sedáku navíc nelze regulovat a výsledkem je sezení bez opory stehen, ze kterého začne brzy bolet pozadí. Pozice řidiče jako taková se potom nevyhnula drobně dodávkovému charakteru, který však nelze mít Fiatu za zlé.

Rozhodně na nic stěžovat si nemohou pasažéři zadních sedadel. Při pohledu na zadní dělenou lavici, designem se nesoucí v duchu předních sedadel, jsem se sice neubránil vzhledovému srovnání s rozkládacím gaučem, ale komfort vzadu je značný. K dispozici je posouvání sedadel i naklápění opěradel a dostatek je místa jak na nohy, tak i na hlavu. Zde se samozřejmě podepsala rovná linie střechy, která nechává nad hlavami pasažérů dostatečné množství prostoru. Plusem jsou i praktické stolečky, umístěné na opěradlech předních sedadel. Za zadními sedadly zůstal k dispozici velký kufr se základním objemem 560 litrů. Sklopením sedadel si lze navíc přijít až na velmi slušných 1708 litrů, u kterých je nutno pochválit zcela rovnou ložnou plochu. O tom, že je 500L Living plnohodnotným MPV, vypovídá mimo základní uspořádání i fakt, že za rozumný příplatek ve výši 20 tisíc korun lze zavazadlový prostor dovybavit dvojicí sedadel navíc. Vznikne tak dohromady sedmimístný vůz, jehož koncept je od původní pětistovky vzdálen až úsměvně.

Snimek 030Z motorů nabízených pod kapotu Fiatu 500L, dělal nám společnost druhý nejvýkonnější diesel. 1.6 s označením Multijet má na první pohled skromných 105 koní, ovšem kombinuje je s vysokým točivým momentem 320 Nm, dostupným již v necelých dvou tisících otáčkách. Jeho výkonu dosahuje v nabídce ještě dvouválcový benzínový motor 0.9 TwinAir, oproti dieselu má však pouhých 140 Nm točivého momentu. Na přední kola přenáší výkon šestistupňová manuální převodovka, jejíž poměrně zvláštně vypadající řadicí páka trčí do prostoru mezi řidičem a spolujezdcem. Řazení převodovky sice není z nejpřesnějších, ale chodí hladce a navíc vzhledem k délce páky i po relativně krátkých drahách.

Pohonná jednotka nemá s Fiatem o hmotnosti takřka 1400 kilogramů žádné větší potíže. Po městě řidič ocení razantní nástup točivého momentu, který nastává těsně za hranicí 1500 otáček. V kombinaci s lehkou spojkou se tak popojíždění městskou zástavbou stává hračkou a velice jsem ocenil také vypínatelný stop/start, jehož vypnutí si vůz pamatuje i po opětovném nastartování. Tento prvek jsem viděl v autě snad úplně poprvé a ocenil jsem ho zejména vzhledem k tomu, že stop/start u testovaného motoru nebyl z nejrychlejších.

Ani to, že jsme měli stop/start během většiny testu vypnutý, nebránilo 500L Living ve vybudování naprosto výborné hodnoty spotřeby. Po městě spotřeba šplhala jen lehce přes šest litrů, mimo něj potom padala až na úroveň pěti. Celkový průměr za testovací týden tvořil příjemných 5.7 litru každých sto kilometrů. Asi největší žízeň vyvolává dálniční jízda, kdy si motor ve stále rozumných 2500 otáčkách říká o 6.3 litru.Snimek 023

Paradoxně ani ve vyšších rychlostech stále neupadá nadprůměrná dynamika motoru. Zrychlení ze 130 km/h je obstojné a dálniční předjíždění tak nečiní větší problém. Teprve při potřebě skutečně důrazné akcelerace dochází motoru dech a dává znát, že klidná jízda mu svědčí lépe. Jeho zátah navíc končí s dosažením čtyřtisícové hranice, po které se již motoru nechce dále zrychlovat. Rychlé jízdě odporuje i aerodynamický hluk, který se projeví již v dálničních rychlostech. Je to bohužel daň za hranatý design, který příliš aerodynamických prvků nepobral.

V podobném duchu jako motor se nese i podvozek. Ve městě funguje odpružení velmi dobře a spíše než drncání, přenese se do interiéru klidné houpání. Nerovnosti jsou ve voze slyšet i cítit jen lehce a celek tak do města funguje více než obstojně. Velkým plusem především pro něžné pohlaví je přítomnost tlačítka City, ukrývající se pod displejem rádia. Jeho stiskem se přepne řízení do městského módu vhodného zejména k parkování, který umožní točit volantem jen za pomoci jednoho prstu. Houpavý charakter podvozku v městské zástavbě dává správně tušit, že mimo město Fiat nenabídne příliš možností ke svižnějšímu svezení. Vysoká karosérie ráda zaklekává do zatáček a povolíte-li uzdu svým závodnickým choutkám, dočkáte se spolupráce výhradně ze strany motoru. Podvozek se spolu s řízením přiklání jednoznačně ke klidnější jízdě a tu také zvládá více než dobře.

Snimek 018Fiat sebral malé pětistovce s příchodem verze L část jejího charakteru, rozhodně to však přineslo své ovoce. 500L Living je plnohodnotné MPV s variabilním interiérem, pohodlným podvozkem a potentním motorem, které za rozumnou cenu 510 tisíc korun nabídne slušnou užitnou hodnotu. Za příplatek dalších dvaceti tisíc lze získat ještě třetí řadu sedadel, která poskytne porci pohodlí i šesti či sedmičlenné rodině. Všechny tyto faktory jsou navíc kombinovány s velice nízkými provozními náklady, vyplívajícími z nízké spotřeby, udržitelné pod hranicí šesti litrů takřka za každé situace.

Celkové hodnocení: (5,5 / 8)
Motor: (6,5 / 8)
Převodovka: (5,0 / 8)
Podvozek: (5,0 / 8)
Praktičnost: (6,0 / 8)

Plusy: Motor:
variabilní interiér Typ motoru: přeplňovaný vznětový
nákladový prostor Válce / ventily: 4 / 4
slušně výkonný motor s nízkou spotřebou Zdvihový objem (ccm): 1598
možnost třetí řady sedadel Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77/3700
podvozek ve městě Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750
Mínusy: Provozní vlastnosti:
příliš měkký podvozek mimo město Maximální rychlost (km/h): 181
přední sedadla Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 11.8
nepříliš přesné řazení Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 6.3 / 5.2 / 5.7
Rozměry a hmotnosti:
Zavazadlový prostor (l): 560
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hmotnost (kg): 1395
Délka (mm): 4352