První dojmy: Jaguar F-Type S Coupé

IMG_2955Když Jaguar poprvé uveřejnil finální podobu roadsteru F-Type, zavládlo mezi milovníky automobilů hotové šílenství. Dokonalé tvary, úžasné motory a hlavně příslib perfektního, na řidiče orientovaného svezení. Vrcholem se o nějakou dobu později stal F-Type Coupé, který zpečetil návrat Jaguaru na sportovní scénu. A teď před námi stojí, dokonalý, nádherný a hlavně pekelně silný Jaguar F-Type S Coupé…

Okolo auta by se dalo hodiny jen chodit a obdivně zírat na každou křivku a každý detail. Jeho silueta je naprosto zdrcující a kdo má design posledních deseti let Jaguaru alespoň trochu v oku, pozná z bočního profilu jeho původ zcela jasně. Nám asi nejvíc učarovala zadní partie. Protáhlá linie střechy, zakončená jen malým zadním oknem, se zde setkává s nafouknutými zadními blatníky a tento celek zdobí tenká koncová světla. Spodek nárazníku je potom ve znamení černého difuzoru a hlavně dvojice obřích kulatých koncovek výfuku, které ústí z jeho prostředku.

IMG_2962Dost už obcházení, nemáme času nazbyt. Ze dveří vyskakuje do té chvíle ukrytá klika a my si otevíráme cestu do jak jinak než stísněného interiéru, jasně orientovaného na řidiče. Sedadla jsou nekompromisně tvrdá, objímající celou řidičovu figuru, a pocitově ukotvená až pod silnicí. Výhled z vozu není určen začátečníkům ani slabším povahám. Okna jsou nízká, předek dlouhý a zadní okno jen skutečně malinké. Tento výtvor ale není určen do města a proto se před námi kroutí jedny z nejhezčích a nejklikatějších okresek, které naše země nabízí.

IMG_2985Po usazení se v řidičově sedačce následuje téměř rituální stistknutí jasně bronzového knoflíku, kterým se uvádí do chodu šestiválcový třílitr, přeplňovaný kompresorem. Z výfuku, který má klapky nastaveny do otevřené pozice, se ozve zlostné vyštěknutí a motor se následně ustaluje v dunivém volnoběhu. Krásnou pákou voliče osmistupňové převodovky řadím D a vůz je připraven vyrazit. První metry jsou podle očekávání klidné. Hydrodynamický měnič dovoluje mírné rozjezdy a nezištné řazení, a necháte-li vše na autě, bude si vás hýčkat. Sice na tvrdém podvozku, ale hýčkat. Teprve když přepínám převodovku do manuálu a posílám pedál plynu k zemi, rozpoutá 380 koní motoru peklo. Jaguar vystřeluje a motor za agresivního řvaní letí vstříc sedmi tisícům otáčkám. Motor je ve sportovním módu, takže se ozývá omezovač a doprovázen zachraptěním výfuku přichází na řadu další kvalt. Rychlosti jsou vzhledem k tomu, že jich je v převodovce osm, uspořádány poměrně krátce a řadit se tak musí velmi často. Díky okamžitě reagujícím pádlům je však každé přeřazení zážitek. Převodovka při ostré jízdě řadí téměř jako sekvenční ústrojí a svojí posádkou při každé změně pořádně trhne.

IIMG_2994 přes rozměry zadních pneumatik a sportovně nastavený podvozek, činí přenos výkonu na asfalt tu a tam potíže. I se zapnutou stabilizací, jejíž kontrolka při rychlé jízdě na okresce snad ani nezhasíná, je cítit, jak se zadek pokouší předběhnout zbytek auta v téměř každé zatáčce. Omezte stabilizaci či jí dokonce zcela vypněte, a z F-Type S se v tu ránu stává brilantní driftovací náčiní. Mezi zadními koly je plnohodnotný samosvorný diferenciál a každé uklouznutí zadku je tak s citem naprosto perfektně kontrolovatelné. Tomu dopomáhá i vynikající řízení, které na dnešní dobu nabízí až překvapivé množství odezvy od předních kol.

To vše dělá z F-Type Coupé jeden z nejlepších sporťáků, vhodných i pro každodenní použití. Je dravý, ale nenutí jet rychle a dělat psí kusy za každou cenu. Jeho zvuk je brutální a ohromující, přesto však jdou uzavřít klapky ve výfuku a projíždět městem bez povšimnutí. Jeho 380 koní je naprosto dostačujících i pro radovánky dveřmi napřed a celkově se jedná o jeden z nejlépe vyvážených vozů dneška. Všem těmto dobrým vlastnostem samozřejmě odpovídá i cena. F-Type S Coupé v testované variantě stojí dle ceníku 2 202 079 korun s daní.