Test: Mercedes B200 NGD

Snimek 002Mercedes třídy B byl vždy tak trochu kategorií sám pro sebe. Poměrně kompaktní MPV umí čarovat s vnitřním prostorem a nabídnout nadstandard v podobě dostatku místa pro pětici dospělých cestujících, doplněný ještě solidním kufrem. My jsme však otestovali celkem unikátní variantu tohoto vozu, spalující pod metalicky modrou kapotou zemní plyn.

Na první pohled rozezná třídu B na zemní plyn od kterékoliv jiné motorizace jen skutečný znalec. Pomineme-li nápis Natural Gas na víku kufru, liší se vůz od zbytku produkce jen drobně pozměněným tvarem průduchů v předním nárazníku a nástavci blatníků.

Důležité změny se však dějí pod kapotou. Turbem dopovaný dvoulitr má slušný výkon 156 koní a jeho primárním palivem je již zmíněný stlačený zemní plyn. Mercedes udává kapacitu palivových nádrží, které jsou rozmístěny pod podlahou a zadními sedadly, dohromady 126 litrů, tedy 21 kilogramů. Čistě ekologickému palivu sekunduje ještě záložní, malá nádrž na konvenční benzín. Do té se vejde 12 litrů a vůz přepne na její obsah automaticky poté, co dojde zemní plyn.

Snimek 043Během týdenního testu jsme dosahovali průměrné spotřeby lehce přes pět kilogramů stlačeného zemního plynu na sto kilometrů. Při městském provozu se odběr vyšplhal do okolí šesti, případně těsně nad, nicméně stále se jednalo o velice příjemné hodnoty. Ani na dálnici dvoulitr nevysává nádrže s přílišnou vervou. Díky dlouhým převodům je motor v dálničních 130 km/h na rozumných 2300 otáčkách za minutu a spotřeba se rovná průměrným pěti kilogramům. O malinko horší je to s dojezdem. Plná nádrž plynu vystačí na necelých 400 kilometrů, i s plnou benzínovou nádrží to potom činí necelých 500. Ovšem vzhledem k tomu, že dotankování plynu vyjde při cenách kolem 25 korun za kilogram na částku lehce přesahující pětistovku, je to s klidem přehlédnutelná piha na kráse.

Snimek 020Kromě ekonomického a ekologického provozu nabízí netradiční ústrojí modrého „béčka“ ještě jiná pozitiva. Motor je jedním z nejkultivovanějších čtyřválců, které jsme měli možnost v poslední době vyzkoušet. Jeho chod na volnoběh je do kabiny naprosto neslyšný a ani za jízdy svou přítomností nijak neotravuje posádku uvnitř vozu. Jeho jízdní vlastnosti jsou však na velmi dobré úrovni. Výkon 156 koní a točivý moment 270 Nm, dostupný již od nevídaně nízkých 1250 otáček, dovolují i naprosto klidnou městskou jízdu, i poměrně svižné svezení. Motor zabírá skutečně již od volnoběhu, nástup turba je okamžitý a zcela hladký a jediné na co si je potřeba chvíli zvykat, je poněkud zvláštně nastavená křivka pedálu plynu. Asi v rámci šetření při městské jízdě se zhruba do půli trajektorie pedálu takřka nic neděje, aby se náhle škrticí klapka prudce otevřela. Ekonomičnosti jízdy to pravděpodobně pomůže, ale řidič musí počítat s tím, že chce-li jet rychleji, bude muset na plyn šlapat více, než je zvykem.

Snimek 061Kultivovanost motoru provází dvoulitr pod kapotou skrz celé spektrum otáček. Od zmíněného zátahu v nízkých otáčkách po natlakování turbodmychadla, vytáčí se motor vstříc klidně i pětitisícovým hodnotám, u kterých leží maximální výkon. Ten je však potřeba jen ojediněle. Díky lineární křivce točivého momentu není potřeba motor běžně vytáčet přes 3500 tisíce otáček, a když už je potřeba rychle předjet, stačí jedno podřazení. To je prováděno řadicí pákou šestistupňové převodovky, chodící sice v přesné, avšak vzhledem k zaměření vozu poněkud tuhé kulise.

Ruku v ruce s motorem kráčí podvozek. I ten je nastaven stejně jako motor především na poklidnou jízdu, má však poměrně složitý úděl v podobě dostatečného podepření vysoké karoserie. S celkovou výškou 1557 mm, zaručující dostatečný prostor pro posádku, není Mercedes třídy B žádný trpaslík. Inženýři se proto museli sakra snažit, aby vytvořili podvozek, jenž dá vozu dostatečnou jistotu ve vedení stopy bez zběsilého kymácení, a zároveň v městském provozu a na rozbitých okreskách nevytluče z pasažérů duši.

Snimek 059Tento záměr naštěstí beze zbytku vyšel tak, jak bylo plánováno. Béčko je sice do města malinko tužší, ale vynahrazuje to naprosto klidnou jízdou v přímém směru a jistým držením stopy v zatáčkách. Sportovní svezení si však třída B nechá s klidem ujít. Při pokusu o ostřejší jízdu se karoserie začne přece jenom nepříjemně naklánět a nepomáhá ani převodovka s dlouhým odstupňováním, která ztěžuje udržování motoru v optimálních otáčkách.

Prvkem, který však na komfortu velmi přidává, je zpracování a tím pádem i odhlučnění interiéru vozu od vnějších ruchů. Jak již bylo řečeno, motor je od posádky izolován takřka dokonale a nejinak je tomu i v případě podvozku. Ač se zejména po městě přenese do interiéru tu a tam nějaký ten ráz, akustický komfort zůstává vynikající takřka za každé situace.

Snimek 040Nejen odhlučnění se však týká ona fráze o vynikajícím zpracování. Celý interiér, v našem případě očalouněn do světle šedé látky, nenabízí jediný kus, který by působil nedotaženě. Od dveřních výplní po poslední tlačítko na středovém panelu na posádku dýchá kvalita. Bezesporu zajímavý je i samotný design interiéru. Celá palubní deska se na pohled skládá ze tří překrývajících se ploch, z nichž ční i displej jednoduchého infotaiment systému, ovládaného ovladačem za řadicí pákou. Střední část palubky, která může nést různé barvy a textury, byla v našem voze leskle černá s jemným vzorem, vzdáleně připomínajícím karbon. Tyto dekory, ač mnohdy vypadají všelijak, se Mercedesu skutečně povedly a vzhledově palubní desku hodně zvedají.

Snimek 046Místo řidiče je vzhledem k povaze vozu patřičně vyvýšeno nad ostatní účastníky provozu. Sedadla jsou tuhá a pohodlná a ocenil jsem i rozsahy nastavení nejen jejich, ale i volantu. Právě díky možnosti přitáhnout si příjemně tvarovaný kožený volant blíže k sobě, podařilo se mi i s mými 185 centimetry velmi úspěšně vyhnout „kamionovému“ posezu. Skrz volant se nabízí výhled na palubní přístroje, zastoupené celkem čtyřmi analogovými budíky a doplněné jednobarevným displejem palubního počítače. Ukazatel paliva na sobě nese nápis CNG a analogový ukazatel stavu konvenčního benzínu bychom tak hledali marně. Primární je v tomto případě plyn a kolik ještě ujedeme na Natural, se dozvíme pouze z palubního počítače, ovládaného z volantu. Drobným vybočením ze standardní ergonomie je jen jediná páčka pod volantem. Ostřílené znalce značky nechá toto řešení naprosto klidnými, pro ostatní bude páčka obalená funkcemi znamenat chvíli cviku.

Snimek 015Mercedes třídy B spalující zemní plyn se jeví jako velice zajímavá alternativa ke standardnímu palivu. Oproti běžnému benzínu výrazně úspornější, oproti naftovému motoru zase mnohem kultivovanější a s příjemnějším jízdním projevem. Právě kultivovanost a výkon přeplňovaného dvoulitru se řadí mezi největší plusy vozidla, spolu s nízkou spotřebou. A kolik za to všechno? Cena B200 NGD začíná na částce 715 110 korun, která je o necelých 70 tisíc vyšší, než stejná motorizace s čistě benzínovým pohonem. Abychom však dosáhli hodnoty testované verze, musíme připočíst ještě několik příplatků, což částku navýší na hodnotu lehce přesahující 800 tisíc korun. To je sice poměrně hodně peněz, ale investice do CNG se časem vrátí na ekonomickém provozu.

Celkové hodnocení: (6,5 / 8)
Motor: (6,5 / 8)
Převodovka: (6,0 / 8)
Podvozek: (6,5 / 8)
Praktičnost: (6,0 / 8)

Plusy: Motor:
kultivovaný motor Typ motoru: přeplňovaný zážehový
ekonomický provoz Válce / ventily: 4/4
podvozek mimo město Zdvihový objem (ccm): 1991
zpracování Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 115 / 5000
odhlučnění Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 270 / 1250
Mínusy: Provozní vlastnosti:
omezený dojezd Maximální rychlost (km/h): 200
cena oproti benzínové verzi Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 9.2
nastavení elektronického plynu Spotřeba-město/mimo/kombi (kg/100 km): 6.0 / 4.5 / 5.2
Rozměry a hmotnosti:
Zavazadlový prostor (l): 488
Objem nádrže CNG (kg): 21
Objem nádrže N95 (l): 12
Pohotovostní hmotnost (kg): 1505
Délka (mm): 4359