Test: Hyundai Genesis Coupe 3.8 AT

Snimek 004Že se Hyundai umí bez větších problémů probít i tam, kde by jej nikdo ještě pár let zpátky nečekal, o tom už víme dlouho. Že ale z dílen korejských inženýrů vyjede kupé se zadním náhonem, pořádným točivým šestiválcem a samosvorem, to nečekal asi vůbec nikdo. Genesis Coupe je pouliční rváč, je to zloduch a hlavní hrdina večerních zpráv, když nám moderátoři s kamennou tváří přednáší o tom, jak někdo driftoval po nočním kruháči.

Zasvěcení vědí, že aktuální a námi testovaný model je již po faceliftu, který prodělal pro modelový rok 2013. Ze všech faceliftů, kterými kdy auta prošla, tento se povedl opravdu na plné čáře. Vůz má ostře střižená světla, široký předek je opticky při zemi a vše dokresluje dokonale mohutná tlama přední masky, šklebící se na všechny, co jí brání v průjezdu levým pruhem. Přísně sportovní styl pokračuje i mimo přední partie. Silueta je protáhlá, nízká a drobně rušivým dojmem působí jen nenavazující zadní okénko, poskytující alespoň trochu výhledu zapadlým zadním pasažérům. Zadek hostí velmi pěkné, decentní a přitom výrazné křídlo, zdobící víko kufru. Společnost mu dělá dvojice chromovaných koncovek, usazených v černém plastovém dílu nárazníku. Čekáte něco kýčovitého? No přece jenom se dočkáte. Kapotu totiž dotváří dvojice černých nádechů, které vypadají dobře tak do vzdálenosti pěti metrů, teprve potom si pozorovatel uvědomí, že jsou to jen slepé plastové krytky.

Snimek 031Pojďme však otevřít bezrámové dveře a nasoukat se do kožených sedadel. Ač nevypadají, že by se chystala poskytovat příliš bočního vedení, působí ve výsledku docela dobře a řidiče uspokojivě obejmou. Usazuji se a k perfektnímu posezu schází snad jen možnost, zvednout si volant o malý kousek výše. Motor naskakuje stiskem startovacího tlačítka a s jen umírněným vyštěknutím se ustaluje na hutně znějícím volnoběhu. Je možná škoda, že zvenčí zní motor trochu jako šicí stroj, může za to přímé vstřikování GDI, které dostal v rámci faceliftu. Když ovšem prozradím, že výkon díky tomu poskočil o zhruba 40 koní, aby se usadil na výsledné hodnotě 341 koní, podepřené ještě 400 Nm točivého momentu, mile rádi nějaké to pocvakávání odpustíte. A co teprve, když se zařadí D na osmistupňovém automatu, a vůz se uvede do pohybu.

Snimek 050Se zavázanýma očima bych při klidném popojíždění bez zaváhání řekl, že automobil, ve kterém jedu, připlul ze severní Ameriky. Nebyl bych vlastně daleko od pravdy, koneckonců je to trh, kterému je Genesis přednostně určen. Motor líně bublá v otáčkách do dvou tisíc a hydrodynamický měnič, který přenáší jeho výkon do převodovky, zůstává většinou odemčen. Řazení je nezištné a celé ústrojí se chová zcela pohodově. Totéž se ale nedá říci o podvozku ani řízení. Už při vývoji vozu někdo řekl, že Genesis bude umět driftovat a zavěšení bylo za tím účelem řádně přitvrzeno. Rozbitá městská zástavba nebo nedejbože kostky, se tak rychle stanou noční můrou. Velmi pomáhá alespoň to, že je podvozek do interiéru nadmíru dobře odhlučněn. I řízení se s každodenním popojížděním vysloveně pere. Nejedna řidička jej při parkování jistě prokleje, protože v nízkých rychlostech jde posilovač opravdu hodně ztuha.

Snimek 027Situace se až zázračně zlepší mimo město, ideálně potom na nějaké pěkné silnici. Zde začne fungovat nejen řízení, které přes teď již správně tuhý posilovač, propustí i nějakou tu odezvu, ale především podvozek. Zavěšení se na dobré silnici chová nadmíru sebejistě, nenechá karoserii naklonit víc než je bezpodmínečně nutné, a hlavně působí jistě při vedení stopy. Chování je na hraně dlouho neutrální, dokud nepřejde do čitelné přetáčivosti, dané koncepcí s pohonem zadních kol a motorem vpředu.

Ale jak bychom se mohli na okreskách bavit, kdybychom k tomu neměli pořádný motor! Bublání kolem dvou tisíc po městě, vystřídá po pořádném šlápnutí na plyn drsně řezavý baryton, rozhodně však neotravující svou hlasitostí. Pro milovníky staré školy je charakter vidlicového šestiválce jako dělaný. Nečekejte náhlý příval točivého momentu v nízkých otáčkách. Jestli chcete opravdu jet, musíte si to zasloužit. Motor lační po otáčkách a od zhruba tří tisíc, kdy už má slušný výkon, roste jeho apetit spolu se zvukem až do omezovače. Točivou náturu prozrazuje i náhled do technické specifikace. Maximální výkon při 6400 otáčkách je standard, ovšem točivý moment při 5300, to je nezvykle vysoko. Ne snad, že by v první polovině otáček řidič něco postrádal, ale teprve od druhé poloviny otáčkoměru předvede motor tu pravou show.

Snimek 030Jak již bylo řečeno, spolupracuje motor s osmistupňovou automatickou převodovkou. Ta při ostřejší jízdě často zamyká měnič, takže s přenosem výkonu problém není, ale i přesto si řidič místy posteskne po manuálu nebo alespoň po tom, aby byla převodovka více nekompromisní. Na povely řazení, které se provádí pomocí pádel pod volantem, reaguje ústrojí poměrně rychle, ovšem postrádá onu dramatičnost, která by doplnila drsný charakter motoru a zavěšení. Místo škubnutí a vytáčení dalšího kvaltu se tak dostavuje jen vlažné zhoupnutí. Ve sportovním tempu navíc trochu přebývají rychlosti, kterých je přítomno osm. Chcete-li náhle podřadit z osmičky na trojku, je to hned o pět stupňů dolů, a to už je vážně hodně.

Možnost mít obě ruce na volantu ovšem oceníte při kratochvíli, která se za kormidlem Genesis Coupe brzy stane vaší oblíbenou. Mluvím samozřejmě o pohazování zádí, které co nevidět přejde do driftování. Vzhledem ke slušnému rozložení hmotnosti, nezbytnému samosvornému diferenciálu a motoru s čitelným nástupem točivého momentu, je Genesis Coupe poměrně ideálním náčiním i pro ty, kteří byli až doposud driftem nepolíbeni. Záď ujíždí s přidáním plynu snadno a kontrolovatelně a tato činnost se stává časem až nechutně návykovou. Od prvního uklouznutí v zatáčce do znásilňování kruhových objezdů sice uplyne hodně zničených zadních pneumatik, ale právě Genesis Coupe je dobrým způsobem, jak začít.

Snimek 052Dost už blbnutí, pojďme se podívat na některé o kus lidštější aspekty, důležité u hodnocení auta pro denní ježdění. Vzhledem k velikosti motoru a jeho výkonu, je pro mnoho potencionálních zákazníků bezesporu na místě strašák vysoké spotřeby. Naštěstí nic není tak zlé, jak by se mohlo zdát a s Genesisem lze fungovat za spotřeby, nedosahující ani dvanácti litrů na sto. Na delší trasy lze počítat s údajem jen lehce přes deset litrů, avšak dostat se pod tuto hranici by vyžadovalo obrovské sebezapření, které se s mohutným potenciálem pod kapotou ne a ne dostavit. Budete-li vůz opravdu ždímat, nezbývá než se smířit s hodnotami okolo 16 až 18 litrů, které jsou však více než pochopitelné.

Snimek 047Celkově je Genesis Coupe zajímavý vůz, který se na českých a evropských silnicích celkově již příliš často nevidí. Jeho sportovní nadání a schopnosti driftovat, střídá i příjemná praktičnost a pohodlí, zahrnující dostatek místa pro čtyři cestující, špatně přístupný ale rozumně velký kufr nebo poměrně pěkně zpracovaný interiér. Doménou ale rozhodně zůstává vynikající atmosférický šestiválec, který dnes již těžko hledá přímou konkurenci, a který dodává vozu porci výkonu, vhodnou i ke sportovnímu svezení. Jeho spárování s osmistupňovým automatem není bez výhrad, ale přijde vhod ve chvíli, kdy se vůz spíš než na blbnutí bude používat k dennímu ježdění. Tomu však příliš nehoví podvozek, jehož tvrdá nátura vyžaduje pro ideální fungování velmi dobrou silnici. Suma sumárum se jedná o výbornou hračku s velkým potenciálem, jež rozhodně nezklame jedince, kteří vyžadují atraktivní vzhled, hravé jízdní vlastnosti a parádní zvuk.

Celkové hodnocení: (6,5 / 8)
Motor: (7,0 / 8)
Převodovka: (5,0 / 8)
Podvozek: (6,0 / 8)
Praktičnost: (5,0 / 8)

Plusy: Motor:
výkonný motor s krásným zvukem Typ motoru: atmosférický zážehový
podvozek na dobrých silnicích Válce / ventily: 6 / 4
převodovka při klidné jízdě Zdvihový objem (ccm): 3778
ochota driftovat Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 255 / 6400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 5300
Mínusy:
příliš tvrdý podvozek do města Provozní vlastnosti:
tuhý posilovač v nízkých rychlostech Maximální rychlost (km/h): 260
převodovka postrádající sportovní charakter Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 5.9
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 12.5 / 10.2 / 11.0
Rozměry a hmotnosti:
Zavazadlový prostor (l): 330
Objem nádrže (l): 65
Pohotovostní hmotnost (kg): 1560
Délka (mm): 4630