Test: Nissan X-Trail 1.6 dCi

IMG_5805Nissan X-Trail je mezi námi již dlouhých 14 let. Za tu dobu si vysloužil pověst schopného, robustního a statně vyhlížejícího off-roadu, vyráběného značkou, která tento typ vozů vždy uměla. Třetí generace, která přišla na náš trh s uplynulým rokem 2014, se však o hodně změnila. Pryč jsou hranaté tvary a na dnešní dobu velké, přinejmenším dvoulitrové agregáty. Třetí generace velí obliny, přechod k oblíbenému SUV stylu a také downsizing.

Ač se to může zdát jako bláznovství, pod kapotou vozu o celkové délce 4640 mm a s pohonem všech kol, bychom nalezli pouze malý dieselový čtyřválec o objemu 1.6 litru a výkonu 130 koní. Teprve pohled do kolonky s pohotovostní hmotností nabídne trochu útěchy. X-Trail i přes své rozměry váží rozumných 1600 kilogramů. Jak se později ukázalo, není motor v X-Trailu ani zdaleka tak dýchavičný, jak by se mohlo na první pohled zdát.

IMG_5811Není to však jediný prvek, který se mezigeneračně změnil a posunul blíže běžnému publiku. Jak již bylo řečeno, vzhled, původně hranatý a praktický, byl nahrazen o mnoho plynulejšími a oblejšími tvary. Nutno uznat, že X-Trail v novém kabátě vypadá poměrně dobře, zejména přidá-li se do placu netradiční olejově hnědé zbarvení, viděné na testovaném kusu. Předek odhodil rozměrné světlomety a ty byly nahrazeny úzkými moderními lampami s LED svícením. Nechybí ani velké chromované „véčko“ charakteristické pro aktuální designový směr Nissanu. Bohužel je přední část vozu zároveň domovem pro největší prohřešek proti off-roadovému charakteru. Je jím výrazná plastová radlice, umístěná pod předním nárazníkem, zhoršující nájezdový úhel. Ne snad, že by X-Trail do terénu vůbec nesměl, ale právě tento detail je třeba mít na paměti při prudších změnách v rázu terénu.

IMG_5848Nejen exteriér, ale i interiér vozu přesedlal na moderní a elegantní vlnu. Vnitřní prostor, který bez problémů pojme plnou pětici pasažérů, má sedadla oděna do černé kůže a nejvýraznějším prvkem palubní desky je relativně velký dotykový displej s navigací. Proti jeho funkcím (pominu-li klasickou neřest Nissanů, kdy předvolby stanic lze měnit pouze titěrnými dotykovými tlačítky), nelze mít výhrad. Nepříliš dobře působí snad jen zastaralý vzhled systému, který by klidně snesl nějakou tu designovou obměnu. Celý interiér je jinak příjemně vkusný, zvolené materiály nejsou špatné a jediné co trochu bije do očí je povrch plastových dekorů, který vzdáleně, ale opravdu jen velmi vzdáleně, připomíná jak jinak než karbon.

IMG_5852Před řidičem se nachází základní dvojice velkých budíků, mezi nimi potom displej palubního počítače. Ten je moderní a poskytuje mnoho informací, bohužel místy až příliš mnoho. Skrze jednotlivé položky zobrazitelné na přístrojovce se listuje sice oběma směry a z volantu, ale jednotlivých módů je doslova přehršel. Mnoho položek by se přitom dalo sloučit a některé úplně vynechat. K čemu je například standardně zapnutý displej s informacemi o vozidle, když se nic neděje a tedy na něm není v danou chvíli co zobrazovat. Tuto neřest však vyrovnají ty dobré vlastnosti, které bychom z pozice za volantem nalezli. Sedadla jsou pohodlná, možná trochu měkčí, ale zase ne tolik, aby to při delší cestě vadilo. Výhled z vozu je vlivem vyššího posezu i celkové stavby auta na výborné úrovni. Pro méně zkušené je zde ještě berlička v podobě čtyř kamer, poskytující pohled „z ptačí perspektivy“ na displeji navigace.

IMG_5855Ani zadní pasažéři si nemají nač stěžovat, místa je ve všech směrech dostatek a výhodou je i posuvná zadní lavice. Za zády cestujících se tak vytvoří zavazadelník, který může v základním postavení sedadel mít objem až 550 litrů. Praktickou vychytávkou je podlaha zavazadelníku, tvořená ze dvou samostatných dílů. Ty lze mít umístěny buďto ve spodní poloze nebo v poloze horní a zarovnané s hranou nárazníku. Milá je ještě možnost ukotvit jeden díl do připraveného držáku a vytvořit si tak v kufru vyvýšenou „poličku“.

Jak již bylo řečeno v úvodu, pod kapotou se nachází jen opravdu malý motor o objemu 1.6 litru, který nabízí výkon 130 koní. Nelze však přehlédnout ani důležitou hodnotu 320 Nm, dostupnou navíc již v 1750 otáčkách. Ještě před dvěma tisíci se tedy motor slušně posbírá a dovolí i velkému X-Trailu důstojně zrychlovat. Naproti tomu nízké otáčky činí zásadní problém, protože až do nástupu turba motor odmítá dělat v podstatě cokoliv. Na tento jev je potřeba myslet hlavně při městské jízdě, kdy se hodí zavčasu podřadit. Nejlépe je motoru v rozmezí 2500 až 3500 otáček. Zde s autem cvičí nejlépe a v případě potřeby mu nedělá problém ani roztočení do zhruba 4000, proti kterým výrazněji neprotestuje. Rychlé předjíždění i za hranicí 100 km/h tak nečiní X-Trailu větších problémů.

IMG_5876Ani plné využívání potenciálu motoru navíc neznamená přehnanou žravost. Průměrná spotřeba během celého testovacího týdne činila rozumných sedm litrů nafty na sto kilometrů, při jízdě mimo město se potom lze dostat ještě o nějaký půllitr níž.

Motor je tedy až obdivuhodně silným společníkem, který navíc přenáší výkon na všechna čtyři kola. Systém All Mode 4×4 se ovládá drobným otočným přepínačem před loketní opěrkou a obsahuje módy 2WD, kdy vůz pohání v každé situaci jen přední nápravu, AUTO, kdy systém sám rozhoduje do jaké míry připojit zadek a LOCK, tehdy se na zadní nápravu přenáší rovných 50% točivého momentu až do rychlosti 50 km/h. Připojení zadní nápravy je za jízdy takřka nezištné a příjemným detailem je možnost sledovat rozložení točivého momentu v reálném čase na displeji palubního počítače.

Drobnou výtku musím směřovat směrem k prvku, který propojuje motor se zmíněným pohonem. Je jím šestirychlostní manuální převodovka, které by se snad i dalo odpustit dnes již tradiční dlouhé, ekonomicky pojaté odstupňování, ale kostrbaté řazení již nikoliv. Dlouhá páka se příjemně drží a běhá v relativně přesných drahách s rozumným odporem. Problémem jsou ale delší dráhy a také mechanický klapot, který doprovází řazení.

IMG_5814Ač byly původní dvě generace X-Trailu vozy vskutku off-roadového vzezření i chování, vše zatím napovídá tomu, že se generace třetí posunula blíže a blíže na silnici. Tomuto faktu koneckonců napovídá i podvozek, který o něco přitvrdil a obul hned devatenáctipalcová kola se silničním profilem pneumatik. Dobrou zprávou je, že ani přes toto drobné přenastavení nepůsobí vůz v žádném režimu příliš tvrdě. Podvozek statečně žehlí nerovnosti všech druhů a znát o nich dává spíš než drncáním, především akusticky, odhlučnění bohužel nepatří k nejlepším. Navzdory tomu se vysoká karoserie nenaklání víc než je potřeba, a zadní víceprvková náprava, v kombinaci s relativně lehkým motorem vpředu, propůjčuje vozu více než obstojné jízdní vlastnosti. Nejeden sportovněji naladěný řidič by si snad i posteskl po komunikativnějším řízení s méně účinným posilovačem. To by však na druhou stranu výrazně ubralo z nastoleného nadstandardního pohodlí při řízení.

IMG_5871V celkovém závěru nutno říci, že se nový X-Trail podařilo posunout blíže směrem k silnicím a potenciálním zákazníkům lačnícím po SUV tohoto druhu. Navenek je vůz elegantní, uvnitř pro změnu dostatečně prostorný a pohodlný. Jako sázka do loterie se zdá diesel s malým objemem, který navíc v tuto chvíli tvoří jedinou motorizaci v nabídce. Ovšem tady se obavy ukázaly jako liché, protože co do pohonného ústrojí, mínusem je v této oblasti snad jen nepříliš povedené řazení šestirychlostní převodovky.

A jakou nastavil Nissan pro X-Trail cenovou politiku? Za reprezentativní SUV zaplatí zákazník alespoň 599 900 korun. Špičková testovaná výbava Tekna, vybavená navíc pohonem všech kol, potom znamená ceníkovou hodnotu 858 900 korun, za kterou dostanete všechny prvky výbavy z ceníku, a připlatit si lze už jen za třetí řadu sedadel.

Celkové hodnocení: (6,0 / 8)
Motor: (6,0 / 8)
Převodovka: (5,0 / 8)
Podvozek: (6,5 / 8)
Praktičnost: (6,0 / 8)

Plusy: Motor:
dostatečně výkonný motor Typ motoru: přeplňovaný vznětový
příjemně nastavený podvozek Válce / ventily: 4 / 4
místo na zadních sedadlech a v kufru Zdvihový objem (ccm): 1598
praktický zavazadlový prostor Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750
Mínusy:
horší odhlučnění podvozku Provozní vlastnosti:
řazení manuální převodovky Maximální rychlost (km/h): 186
přehršel informací v palubním počítači Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 11.0
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 7.5 / 6.5 / 7.0
Rozměry a hmotnosti:
Zavazadlový prostor (l): 550
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hmotnost (kg): 1592
Délka (mm): 4640