Testování „R“ Jaguarů na Salzburgringu

IMG_5103Soudobá modelová řada britského Jaguaru má dvě tváře. Původně kultivované, hodné a luxusní vozy, které odvezou vás a vaší rodinu na příjemnou dovolenou, se při zaškrtnutí té správné položky v ceníku umí proměnit v zuřivá, oheň plivající a krajinou burácející monstra. Tou položkou je pětilitrový osmiválec přeplňovaný kompresorem.

Dostal jsem poměrně unikátní příležitost, seznámit se důvěrně hned s dvojicí modelů, jejichž motorový prostor zdobí právě tento klenot. Osmiválcový agregát má ve své nejsilnější variantě 550 koňských sil výkonu, 680 Nm točivého momentu a všechna tato čísla jsou prosím pěkně, přenášena standardně na zadní kola. Během okruhového dne jsem vyzkoušel jak model F-Type, tak i „rodinné drift-kombi“ nesoucí zkratku XF R-S.

IMG_5088Nejprve však na rozehřátí usedám do stále ještě poměrně civilního F-Type S, poháněného šestiválcovým třílitrem, dopovaným kompresorem. 380 koní není na necelých 1600 kilogramů vážící kupé vůbec málo a já si tak užívám vynikající poměr mezi výkonem a jízdními vlastnostmi. F-Type je ve svojí druhé nejsilnější variantě neuvěřitelně hravý, rychlý a přitom vlastně vcelku nezáludný vůz. Zvuk šestiválce, procházející přes otevřené klapky ve výfuku, se za krátkou existenci stal téměř pověstným a zahraniční novináři, kteří měli to štěstí vyzkoušet celou modelovou řadu F-Type jako jedni z prvních lidí na světě, neváhají označit právě „S“ verzi za tu správnou.

A proč je nejoblíbenější až druhá nejsilnější varianta? Říká se, že na malé kupé či roadster je osmiválec s drastickým výkonem přece jenom příliš a právě toto dogma si mám v nejbližších momentech sám ověřit. Usedám totiž do dalšího F-Typu, tentokrát však s plnokrevníkem pod kapotou. Volnoběžné otáčky v boxové uličce nic dramatického neprozrazují, stejně jako první, poklidný rozjezd. Sotva však míjím semafor se zeleným světlem, označující výjezd na trať, rozpoutává se peklo. F-Type R je jako jízda na střele, sešlapávám plyn a aniž bych podřadil o jedinou rychlost, osmiválec se dává do práce s takovou vervou, jakou zažijete jen málokde. Za strašlivého řevu letím po konci cílové rovinky a s americkým úsměvem se snažím sledovat ručičku rychloměru, putující po podkladu. Přichází první esíčko a také první puštění plynu a přechod na brzdy. Zvukový doprovod se z bouřlivého řevu mění na děsuplné hřmění, jak je nespálená směs z motoru proháněna výfukovým potrubím. Podřazuji o dvě rychlosti, přesným řízením vyšlu Jaguara do první ze dvou zatáček a na konci té druhé už volantem odchytávám záď, která se pod návalem točivého momentu snaží vytančit ze zatáčky a předběhnout zbytek vozu.

IMG_5090Po několika dalších obdobných momentech už konečně zajíždím s Jaguarem zpět do depa a ještě pln adrenalinu vysedám ze zlostně mručícího kupé. Utřiďuji si myšlenky a snažím se dobrat nějakého verdiktu. Šestiválec dává bezesporu více smysl. Vůz s ním působí přirozeněji, vyváženěji a i přes absenci dvou válců oproti špičce nabídky, má charakteru na rozdávání. Jaguar však zabudováním osmiválce myslel i na ty, co chtějí zažít opravdovou adrenalinovou nálož. F-Type s osmiválcem je bestie, je to hot-rod, který se vás snaží seřvat do latě a drastickým hřměním při každém povolení plynu dává najevo, že ještě není nasycen. Právě svezení s přeplňovaným osmiválcovým Jaguarem je totiž moment, kdy začne šelma v image značky dávat ten nejjasnější smysl.

Když už jsem si však myslel, že je všem dramatickým zážitkům konec, je přede mě postaven další vůz. Vcelku nenápadné kombi střední třídy však není tím, čím se na první pohled zdá, neboť i pod jeho kapotou nachází se onen zmiňovaný agregát, který jsem chvíli před tím zkoušel v nejsilnějším F-Type. Navíc, jelikož Murphyho zákony opět pro jednou zafungovaly zcela bezchybně, začal se na rakouský okruh snášet déšť a než jsem se vůbec stihl chopit dalšího okruhového náčiní, jej již asfalt trati kompletně mokrý.

IMG_5093Oproti F-Type je v nejostřejším XF ticho jako v kostele. Osmiválec v přední části sice neztratil nic ze své rváčské nátury, ale svou brutalitu podává v daleko kultivovanějším obalu. Zatímco F-Type se snaží své posádce ukrutným řevem urvat hlavu, XF se do svého prostorného interiéru neprojevuje ani zdaleka tak horečně. Rychlost je stejná, ale místo burácení dostavuje se jen tlumené dunění. I přesto je však naposilovaný kombík především drsnou šelmou a pod plným plynem mi na výjezdu ze zatáček předvádí, jak rád by si na promočené trati hodil pár elegantních otoček.

Svezení s nejostřejšími Jaguary je tedy skutečně silným zážitkem, který nelze než doporučit. Můžete sice namítat, že šestiválce nabídnou vytříbenější chování a lepší vyváženost, a nelze se s vámi na toto téma dohadovat, ale to, že Jaguar i v dnešní uškrcené době nabízí nefalšovaný a hrubiánský osmiválec s výkonem přes 500 koní, je jedině dobře. Těch pár vyvolených, kteří si chtějí dopřát řádnou silniční střelu se zničujícím hlukem, kouřícími pneumatikami a zkrátka se vším, co k tomu patří, už nemusí hledat dále.