Co mě štve na autech a kolem nich: Když po chcípnutí motoru přestanou jezdit okýnka

P1020351Ruku na srdce, okýnkům s manuálním pohonem neboli „švihadlům“ už dávno odzvonilo. I sebelevnější auta dneska nabízí elektrické ovládání alespoň předních oken už v základu, a jestli někdo namítá, že jsme kvůli tomu zlenivěli, tak je to jedině proto, že ještě furt motá kličkou jako blbec. Jenže to motání kličkou má na druhou stranu jednu výhodu…

Taková klička totiž funguje kdykoliv si na ní vzpomenete. Samozřejmě, může se třeba ulomit, nicméně to, jestli zrovna máte zapnuté zapalování, je jí v zásadě úplně buřt. To taková okna „ve šťávě“ s tím mnohdy mají problém výrazně větší. Dodnes si totiž poměrně dost výrobců neuvědomilo, že s okny má jít hýbat i při vypnutém motoru, a jakmile tedy zastavíte pohonnou jednotku, zastaví se s ní. To potom znamená potupné znovuzapnutí zapalování, zavření oken a teprve potom je možno opustit vůz. A to prosím existují i auta, která se musí znovu nastartovat!

Samozřejmě, spousta aut už dneska umí okny hýbat i chvíli po vypnutí, nicméně většinou je tato činnost omezená do chvíle, než se otevřou první dveře. Takže je úplně jasné, co vás čeká. Zastavíte, chcípnete, začnete vytahovat okno a do toho nedočkavý spolujezdec otevře dveře. No a vy už zase zběsile rotujete klíčem v zapalování nebo dráždíte tlačítko na palubní desce.

Takže opět jeden apel na výrobce – dejte nám chvilku! Při dnešní technice v autech obsažené, není problém udělat, aby byla okna pod proudem ještě pár minut po vypnutí. Stačí tak dvě minuty, déle není potřeba. Jen nás už proboha nenuťte zapínat znova to zapalování…