Jeep Willys – druhoválečný hrdina

Willys 3Jeep Willys byl vojenským terénním vozem, který vznikl během amerických příprav na válku. Díky svým výkonům se stal strojem, který spojencům významně pomohl Druhou světovou válku vyhrát. Jeho název Jeep (česky: džíp) se stal synonymem pro terénní automobily po celém světě a Willys je dodnes uznáván jako jedno z nejúspěšnějších armádních vozidel v historii.

Historie tohoto džípu začíná v roce 1940, kdy americké ministerstvo války vyzvalo automobilky k předložení návrhu lehkého terénního vozidla. Technické parametry byly však velmi přísné a tak se do soutěže přihlásily pouze tři firmy – American Bantam, Willys – Overland a Ford Motors. Mezi požadované vlastnosti vozidla patřil například pohon všech čtyř kol, rozvor náprav 2030 mm, rozchod kol 1194 mm, maximální hmotnost 590kg. Dále možnost obsazení vozu tříčlennou posádkou a schopnost nést kulomet Browning ráže 30-06. Při výběrovém řízení bylo přihlédnuto i k výrobní ceně vozidla. Návrhy musely být podány do 11 dnů a po schválení musely automobilky předvést první prototyp do 49 dnů. Ve výběrovém řízení zvítězila firma American Bantam, jejíž typ BRC-40 splnil zakázku nejdříve, ale nesplňoval hmotnostní limit. Přesto firma získala zakázku na sedmdesát kusů.

Willys 12Vývoj pokračoval a zbylé dvě firmy se začaly předhánět v technických parametrech. Mezitím Pentagon dospěl k názoru, že jedna firma nebude schopna naplnit kapacitu a dodat potřebný počet automobilů, proto každé ze tří firem zadal zakázku na 1500 kusů. Jak čas plynul, ukázalo se, že je potřeba vozy standardizovat. Z tohoto důvodu je měl vyrábět zase jen jeden výrobce. V polovině roku 1941 byla vyhlášena nová soutěž, ve které se sešly vozy podobné kvality a rozhodujícím faktorem se tak stala cena. Zakázku získala společnost Willys – Overland, která nabídla svůj Jeep Willys MB za 739 dolarů, jednalo se o dodání 16 tisíc vozidel. Konkurenční společnosti nepřišly zkrátka, protože se jim podařilo získat zakázky od Sovětského svazu a Velké Británie. Do těchto armád bylo dodáno celkem 2675 vozů Bantam BRC-40, 3650 vozů Ford GP a 1500 vozidel Jeep Willys.

Během podzimu roku 1941 se ukázalo, že Willys – Overland nebude schopen dodat potřebný počet kusů, který navíc narůstal o další zakázky Američanů a jejich spojenců. Z tohoto důvodu byla zadána výroba i automobilce Ford, která Willysy vyráběla pod označením Ford GPW (General Purpose Willys). Džípy byly v průběhu války neustále modernizovány a staly se oblíbenými mezi vojáky. Po Druhé světové válce se začaly Jeepy Willys prodávat i pro civilní účely. Podle některých zdrojů si jej šlo krátce po válce koupit v krabici za padesát dolarů a složit doma. To nebylo nic složitého, protože Willys obsahoval jen něco přes 2000 dílů.

Otevřená čtyřmístná karoserie byla vyrobena z oceli s nízkým obsahem uhlíku, aby umožnila snadné opravy na frontové linii. Proti dešti je vybavena plátěnou střechou, kterou drží dvě trubkové podpěry a rám předního okna.

Willys 6Vůz byl poháněn čtyřválcovým řadovým motorem Willys 442 o objemu 2199 cm3 s rozvodem SV (postranní ventily), maximální výkon byl 60 koní při 3600 otáčkách za minutu. Hnací síla byla na silnici přenášena přes třístupňovou manuální převodovku. Vůz je vybaven pohonem všech čtyř kol s možností odpojení předního pohonu. Podvozek se skládal z tuhých náprav, odpružených listovými pery. Jeep Willys se pyšní nájezdovým úhlem 45 stupňů jak zepředu, tak zezadu.

Výroba Jeepu Willys probíhala v letech 1941 – 1945 a bylo vyrobeno celkem 361 349 vozů Jeep Willys MB a 227 896 vozů Ford GPW. Vozy jsou dodnes velmi oblíbené a nijak zásadně zatím nevzrostla ani jejich cena. Poměrně dost se jich vyskytuje i v České republice.