Ferrari Testarossa – esence osmdesátých

ferrari_testarossa_17Pokud jste dospívali v 80. letech minulého století, tak na zdi nad vaší postelí určitě visel plakát, vyobrazující nějaké ze superaut té doby. Například Lamborghini Countach. Pokud vás ale klínovitý sporťák se Sant‘ Agaty Bolognese moc nezajímal, museli jste na zdi mít Ferrari Testarossa – legendární vůz se vzpínajícím se koněm ve znaku, vyráběný v letech 1984-1991.

Název Testarossa v angličtině znamená „red head“ a odkazuje na červeně lakovaná ventilová víka motoru. Právě motor je tím, co vás ve vašem Ferrari zajímá nejvíc, protože díky němu můžete jezdit rychlostmi, za které poputujete do báně. Testarossu pohání uprostřed uložená plochá V12 o objemu 4,9 litru se čtyřventilovým rozvodem, která má tedy dohromady 48 ventilů. K dalším zajímavostem motoru patří mazání se suchou skříní a technicky zaměřené čtenáře pak zaujme kompresní poměr 9.20:1. Kombinace těchto vlastností vede k maximálnímu výkonu 390 koňských sil v 6300 otáčkách a točivému momentu 490 Nm ve 4500 otáčkách za minutu. První verze pro americký trh dosahovaly mírně nižšího výkonu – 385 koňských sil. Sto kilometrů v hodině s pevným startem vůz dosáhne za 5,3 vteřiny, 160 km/h potom přibližně za 11,4 vteřiny. Čtvrt míle s pevným startem lze stihnout za 13,5 vteřiny, kilometr pak za 23,8 vteřiny. Ručička rychloměru se dokáže dostat až na hodnotu 290 kilometrů v hodině. O řazení rychlostních stupňů se stará pětistupňová manuální převodovka.

ferrari_testarossa_22V době svého uvedení v roce 1985, byla na Testarosse kola o průměru 16.33“ uchycena pomocí centrální magnesiové matice. Tato kola využívala systém Michelin TRX, který znemožňuje použití obyčejných pneumatik. Na kola bylo možné nazout pouze pneumatiky TRX 240/45 VR 415 vpředu a TRX 280/45 VR 415 vzadu. Začátkem roku 1986 byla kola upravena na průměr standardních 16“ a šířku 8“ vpředu, 10“ vzadu. Tato nová kola obouvala pneumatiky Goodyear Gatorback 225/50 VR 16 vpředu a 255/50 VR 16 vzadu.

Testarossa používá nezávislé zavěšení všech kol. Zadní náprava se skládá z trojúhelníkových ramen s vinutými pružinami, dvou tlumičů na každé straně a ze stabilizátoru, redukujícího náklony karoserie. Systém zavěšení zadní nápravy byl navržen jako jeden celek s pohonnou jednotkou, který se v případě práce na motoru demontoval z karoserie. Tento systém umožňoval usnadnění veškerých prací na motoru, například při výměně rozvodového řemene. Model 1988 přinesl upravené zavěšení s upevněním kol za pomoci standardních pěti šroubů. Vůz brzdí kotouči o rozměrech 309 milimetrů vpředu a 310 milimetrů vzadu, zajímavé je použití větších kotoučů na zadní nápravě, které dorovnávaly hmotnost pohonného ústrojí.

ferrari_testarossa_us-spec_6Ferrari Testarossa je vítězem mnoha srovnávacích testů a magazín Road & Track ji na své titulní stránce otiskl celkem 9x během pěti let! Ve Spojených státech se vůz prodával za cenu 181 tisíc dolarů včetně daně „gas-guzzler“ za vysokou spotřebu. Mezi majitele tohoto modelu patřil například Elton John nebo Alain Delon a zapomenout nesmíme na bílou Testarossu ze třetí sezóny seriálu Miami Vice. Vůz, který byl vyroben v počtu 7 177 kusů, je ikonou kultury osmdesátých let.