Lamborghini 350 – počátek Lamborghini

lamborghini_350_gt_1 (1)Automobili Lamborghini patří mezi nejznámější výrobce sportovních vozů na celém světě. Konstruktéři a designéři této automobilky již dlouhá desetiletí vytváří vozy, které nenechají v klidu usnout pětileté chlapce ani jejich tatínky. V článku, který jste právě rozečetli, nahlédneme pod pokličku toho, jak to celé vlastně začalo.

Lamborghini za svůj vznik vděčí konkurenčnímu Ferrari, se kterým vede dlouhý boj již od svého založení v roce 1963. Italský průmyslník a závodník Ferruccio Lamborghini, vyrábějící traktory, řešil nekonečné problémy se spojkou svého Ferrari 250 GT. Historka vypráví, že ho opakovaná porucha rozladila na tolik, že si sjednal schůzku se samotným Il Commendatorem, tedy Enzem Ferrarim, na které si stěžoval na kvalitu jeho automobilů. Během této schůzky navrhuje Ferrarimu dodání spojek ze svých traktorů, které mezi motorem a převodovkou Ferrari fungují správně. Enzo však nebere svého zákazníka vážně a oponuje větou „Lamborghini, můžete být schopen řídit traktor, ale nikdy nebudete schopen správně zvládnout Ferrari“. Ferrariho chladná reakce donutila Lamborghiniho k uskutečnění svého snu – výrobě sportovních vozů.

lamborghini_350_gtv_10V tento moment začal vznikat koncept Lamborghini 350 GTV. Vůz byl navržen přesně tak, jak Lamborghini řekl a pohodlné gran turismo bylo světu představeno 26. října 1963 na turínském autosalonu. Designérem vozu, který se měl stát nejlepším pod sluncem, byl zvolen Franco Scaglione, osobitý Ital tvořící hlavně v 50. letech 20. století. Výsledkem jeho práce byl sportovní automobil s dlouhou přídí a kabinou umístěnou spíše vzadu. Vyklápěcí světlomety a šest koncovek výfuku byly kreativními myšlenkami jeho tvůrce. Celý koncept byl postaven v takovém termínu, že už nezbyl čas na montáž srdce – dvanáctiválcového vidlicového motoru od Giotta Bizzariniho. Motor byl tedy po dobu veletrhu vystaven na stánku vedle vozu a samotný vůz měl pod kapotou naskládané cihly z důvodu věrohodně vypadajícího zatížení. Celý tento trik byl proveden tak dobře, že ho nikdo z návštěvníků neprohlédl. Maketu z turínského autosalonu lze dnes vidět v továrním muzeu automobilky.

Historici však vedou spory o druhém kusu 350 GTV a jediném pojízdném. Automobilka měla tento vůz vlastnit po dlouhých 22 let od jeho výroby a následně prodat do soukromých sbírek. Auto bylo údajně zrestaurováno firmou Emilianauto pro sběratele Romana Bernardoniho a v současnosti by se mělo nacházet ve sbírce japonského sběratele Isaa Noritakeho.

lamborghini_350_gt_24Koncept GTV sklidil kladný ohlas a v roce 1964 tak bylo představeno Lamborghini 350 GT. Produkční verze byla designově upravena na příkaz samotného Ferruccia Lamborghiniho, protože původní vzhled byl údajně příliš revoluční. Úpravou designu byla pověřena karosárna Carrozzeria Touring z Milána, která vyhladila křivky a vůz celkově snížila. 350 GT dostalo pevné světlomety místo výklopných a byl prodloužen rozvor. Těmito úpravami vzniklo Lamborghini 350 GT tak, jak ho známe dnes. Kromě samotného designu byl upraven i motor. Lamborghini chtěl spolehlivý vůz na dlouhé cesty a tak byl výkon tříapůllitrového motoru snížen o 80 koní na výsledných 280 koní. I přesto vůz dosahoval rychlosti až 251 km/h a novináři jej ohodnotili jako civilizovaný a dostatečně výkonný. 350 GT bylo technicky vyspělejší než jakýkoliv vůz, který do té doby opustil výrobní halu Ferrari. Záporné body nasbírala třistapadesátka jen za hlučnou manuální pětistupňovou převodovku ZF. Podvozek tvořilo nezávislé zavěšení s vinutými pružinami a kotoučové brzdy na všech kolech.

lamborghini_350_gts_2 (1)Poslední variantou prvního Lamborghini byla varianta 350 GTS. Jednalo se o kabriolet, který se představil na turínském autosalonu rok po verzi GT. Oproti původnímu kupé se změnilo víko kufru, které muselo pojmout látkovou skládací střechu. Do zimních měsíců karosárna Touring k vozu vyrobila pevnou nasazovací střechu, kterou známe pod názvem hardtop. Továrnu opustily pouze dva vozy GTS, protože Lamborghini se chtěl více zaměřit na výrobu kupé. Během let vznikly i tři neoriginální kusy, pro jejichž základ posloužily právě verze s pevnou střechou.

Lamborghini 350 GT bylo vyráběno v letech 1964 – 1966 a celkem vzniklo 135 kusů. Cena tohoto krásného kupé byla v roce 1965 přibližně 13 900 amerických dolarů, dnes pochopitelně dosahuje astronomických výšin. Z historického hlediska se jedná se o vůz, který splnil své poslání a zasadil Ferrari první bolestivý úder.