Kult: Nitrous oxide system

NOS1Ačkoliv jsou v oblasti přeplňování trendem hlavně malé motory, u kterých se zvyšuje účinnost, existují stále i aplikace, kde jde jen a pouze o výkon. Mezi takové nepatří pouze přeplňování s pozitivní zpětnou vazbou, tedy turba a kompresory, ale také nitrous oxide systém, známý též jako NOS, dusík, rajský plyn nebo „nitrák“.

Kolem tohoto fenoménu koluje mnoho mýtů a polopravd. O čem ale vlastně NOS je? Není to tak jednoduché, jak se nám snaží ve videohrách a filmech naznačit.

Oxid dusný N2O podporuje hoření paliva, které má být spáleno rychleji než normálně. Právě tohoto efektu je docíleno vstříknutím N2O do sacího potrubí, kde se rozkládá na jeden mol molekul dusíku a půl molu molekul kyslíku. Množství nasátého kyslíku, kterého se v atmosféře nachází jen 21 %, a který je tolik potřebný k hoření paliva ve spalovacím prostoru, vzroste o přibližně 33 %. Dusík je naopak nestlačitelný a nepodporuje hoření. Spolu s nárůstem kyslíku dochází ke zvýšení dávky paliva, což má za následek vyšší teplo v motoru.

Ke vstřikování oxidu dusného ze zásobníkových láhví, dochází dvěma způsoby ve variantách pro jednobodové či vícebodové vstřikování. Tím prvním způsobem je tzv. „suchý“ systém – ke vstřikování dochází v oblasti snímače hmotnosti vzduchu (MAF). Právě snímač MAF upozorní řídící jednotku na chladnější a hustější vzduch, pro který bude potřeba více paliva než normálně. Druhým způsobem je „mokrý“ systém. V tomto případě je oxid dusný vstřikován přímo do nasávaného vzduchu spolu s palivem a podporuje hoření.

Díky krátkodobému navýšení výkonu motoru v rozmezí od 0,5 koní (0,37kW) do 3000 koní (2200kW), v závislosti na typu systému, je NOS vhodný pro závody ve sprintu. Bohužel v tomto spočívá jediná výhoda tohoto systému, dále tu jsou jen nevýhody. S narůstajícím množstvím směsi nasáté do válce roste tepelné a tlakové zatížení – výsledkem může být totální destrukce motoru. S každou vteřinou používání NOS dochází ke snížení životnosti motoru o motohodiny. Řidič vozidla může být ohrožen samotným plynem, který je bez barvy a zápachu. Rajský plyn se dříve využíval ve zdravotnictví k uspání pacientů před operací.

Se vstřikováním oxidu dusného musí spolupracovat předstih zapalování. Říká se, že by měl být snížen o 2 stupně při každých padesáti koních výkonu přidaných NOS. K předcházení detonačnímu hoření (samozápaly směsi) musí být použito vysokooktanové palivo.

Nitrous oxide system je v České republice zakázán pro provoz na pozemních komunikacích. Vzhledem k vysokému zatížení motoru je ale stejně vhodný spíše na závody, kde se životnost neřeší. Základní sady pro instalaci do vozidla začínají na cenách od 20 tisíc korun a plnění lahví se pohybuje kolem 330 korun za kilogram.