Právě testujeme: Smart ForFour

P1110180Automobilka Smart v minulosti proslula svými do města zaměřenými vozy, nabízejícími některá vskutku nezvyklá řešení. Jejich schopnost parkovat do řady aut napříč se stala přímo legendární a není proto divu, že Smart nabídl i další, tentokrát již o něco větší model. Ten nese příznačný název ForFour, který bychom do češtiny přeložili jako „pro čtyři“.

Čtyřmístný Smart sdílí platformu s  novou generací Renaultu Twingo, která se pyšní mnoha neotřelými prvky. Už samotná koncepce se vymyká běžnému standardu, neboť pod kratičkou přední kapotou bychom motor hledali marně. Pohonná jednotka, v tomto případě litrový tříválec s atmosférickým plněním, je umístěna pod podlahou kufru a pohání zadní kola.

A ještě než se zeptáte – ne, nedriftuje to. Městská stylovka i přesto, že má vlastně stejné rozložení jako Porsche 911, na sportovnost rozhodně nehraje. Cílem Smartu je město a sem taky patří. Projede všude a sebevětší tupec ho zaparkuje bez toho, aby otloukl všechno okolo. Vzhledem k nepoháněným předním kolům a kratičkému rozvoru, nabízí také neskutečně malý poloměr otáčení, se kterým se vejdete i do míst, kde by vás to dosud vůbec nenapadlo.

I přesto se ale i v městském provozu najdou v soužití se Smartem nedostatky. Na pražských nerovnostech a horších silnicích je vůz tvrdší, než bych si u městského auta představoval. Je to sice způsob, kterým se eliminují náklony v zatáčkách, nicméně na nějaké rychlejší svezení tu zase tristně chybí výkon. Jak již bylo řečeno, v kufru se nachází atmosférický tříválec s objemem jednoho litru, jehož výkon je nevalných 71 koní. I ve městě je tak potřeba pro akceleraci často razantně podřazovat, mimo město už končí veškerá sranda. Zde Smart nabírá rychlost jen s velkými obtížemi a chcete-li předjet na okresce kamion, je třeba každý krok skutečně hodně promyslet.