Švédská společnost Autoliv představuje unikátní brzdnou desku

autolivStaré čínské přísloví říká „co neubrzdíš, to neukecáš“. A k tomu, abychom „ubrzdili“ se nám snaží automobilky dopomoci všemi možnými způsoby. Přišly nárazové asistenty, ABS, výkonnější brzdy a další věci. Teprve nyní ale přichází systém, který se zcela oprostil od klasických třecích brzd a přináší brždění pomocí podtlaku.

Základem zajímavého, přesto však dost komplikovaného systému, je takzvaná Torricelliho deska, přimontovaná ke spodku auta v zadní části. Při nouzovém brždění se tato deska vysune, připlácne na asfalt a přisaje se k němu silou 15 000 newtonů. Výsledkem je zkrácení brzdné dráhy až o 40 % a to na různých typech povrchu od suchého asfaltu až po led.

Jsou tu ovšem i problémy, a to vcelku zásadní. Kromě životnosti samotné desky, která musí už z principu obsáhnout jen několik zabrzdění, je tu nekompatibilita s ostatními systémy v autě, například s bezpečnostními pásy. Druhým problémem je, že jakmile aktivujete brzdnou desku, vzniká obrovská pravděpodobnost, že se vám někdo podívá do kufru. Auto by totiž v provozu brzdilo výrazně více, než je běžné.



YouTube Direkt