Polaris Slingshot přichází na český trh

IMG_6036Je to auto! Ne, je to motorka! Kdepak, ona to je tříkolka?! Přesně tak, americká značka Polaris, která se až doteď chlubila jen čtyřkolkami, sněžnými skútry, vozidly typu side-by-side a dalšími jim podobnými, přichází na evropský trh s něčím, co tady prakticky nemá obdoby. Řeč je o sportovní tříkolce s jedním kolem vzadu a dvěma vpředu.

Jak ukázal letitý britský Reliant Robin, legendární pro svou ochotu „házet boudu“ je konfigurace se dvěma koly vpředu jediná reálně použitelná a to i pro sportovní jízdu. A právě na takovou Slingshot míří. Jak již první pohled prozradí, bere se to s drsným zacházením opravdu vážně. Dlouhá stavba se širokým, nízko uloženým předkem, působí jako cosi mezi Batmobilem a Decepticonem z Transformers. Pod nakopnutým zadkem se potom krčí široké lité kolo, jednostranně zavěšené na robustním kyvném ramenu z hliníku.

IMG_6041Kabina je naprosto minimalistická a dvojice sedadel je doplněna vysokými, hliníkovými rámy, působícími jako ochrana při převrácení. Na první pohled možná zaujme ne zcela líbivé, vcelku plastově působící zpracování, ovšem to má svůj velmi dobrý důvod. Jak jste si možná stačili všimnout, Slingshot nemá dveře, natož potom střechu. Zato má ve spodní části sedadel i podlahy odtokové kanálky, které odvedou nejen dešťovou vodu, ale klidně i tlakovou při mytí wapkou. Alespoň, že to čelní sklo nám rozmazleným Evropanům Polaris naservíroval. V USA totiž vůz zakoupíte i bez něj. A zavazadla? Ta se musí vejít do dvojice uzamykatelných schránek za sedadly, plus do jedné před spolujezdcem.

Možná se teď ptáte, jak je to s homologací, bezpečností, papíry, nebo co tady proboha ta věc vlastně dělá. Inu možná to pro vás bude překvapení, ale naše legislativa skutečně zná pojem motorová tříkolka. Polaris je tedy zvláštním mezidruhem mezi autem a motorkou. Nemá airbagy, dveře ani jiné nezbytnosti a při jízdě na sobě musíte mít helmu, homologovanou pro jízdu na motorce. Řidičák je však stejný jako na auto, takže klasické „béčko“. A i když by jeho výkony na poli jízdních vlastností měly být na špičkové úrovni, stále je tu i jištění v podobě kontroly trakce, ABS a stabilizace.

IMG_6033Pohonné ústrojí, které je spolu s trubkovým prostorovým rámem alfou a omegou stroje, je víceméně typicky automobilové. Pod velkou přední kapotou, která se odklápí směrem vpřed spolu s blatníky, nachází se podélně uložený čtyřválec o objemu 2.4 litru, mající svůj základ u General Motors. Točivá dvouvačková atmosféra umí přes 7000 otáček a nabízí maximální výkon 173 koní, což je vzhledem k hmotnosti necelých 800 kilogramů solidní porce. Výkon se přenáší přes pětistupňovou manuální převodovku, opět klasicky autovou, a pokračuje kardanem až do zadní části, kde je finální převod na zadní kolo řešen kevlarovým řemenem, vyztuženým karbonem. Udávané zrychlení z nuly na sto činí 6.5 sekundy a maximální rychlost okolo 220 km/h.

Polaris Slingshot vstupuje na český trh dneškem počínaje a postupně se začne objevovat v autorizovaných dealerstvích značky. Cena je stanovená pro celou Evropu jednotná. Za jedinou verzi Slingshot SL tak dáte 29 990 euro, což při současném kurzu činí 810 000 korun českých.