Právě testujeme: Škoda Octavia RS 230

P1110831Aby bylo jasno, Škoda Octavia RS třetí generace je velmi podařené auto. Výborně nastavený podvozek je doplněný silným, dvoulitrovým turbomotorem, který se rozhodně nebojí za to vzít. Jestli tedy Octavii něco chybělo, byl to vymakanější diferenciál. Mezi předními koly jsme totiž nacházeli jen ten obyčejný, který při sportovní jízdě brzy ukazoval limity.

Stačila i jedna ostřeji projetá vlásenka k tomu, aby se dostavila nedotáčivost, spojená se zběsilým protáčením odlehčeného vnitřního kola na výjezdech. Samosvorný diferenciál je tedy v tomto případě zcela na místě a na přední nápravě RS 230 se objevuje přesně takový, jaký nalezneme v sourozeneckém Golfu GTI Performance nebo Leonu Cupra 280. Jedná se o elektronicky řízený lamelový diferenciál, který je pro Octavii jako stvořený. Nedotáčivost je ta tam, místo ní vůz utahuje stopu a z výjezdů zatáček pálí jako o život. Na hrabání vnitřního kola můžeme zapomenout. V momentě, kdy guma ztratí adhezi, začne se porce točivého momentu přenášet i na vnější kolo, což je zárukou stability a samozřejmě i výrazně rychlejší akcelerace.

Elektronický diferenciál posunul možnosti Octavie dokonce o tolik, že si Škoda mohla dovolit přihodit nějakého toho koně navrch. Jak už název napovídá, nyní jich je o deset více, tedy rovných 230. Na jízdní dynamice rozdíl poznáte jen stěží, ale oněch deset koní je spíše jen jakýsi bonus. Podobně bonusový je i přepracovaný výfukový systém, který při přeřazení ve vysokých otáčkách zlostně „uplivne“.