Test: DS Automobiles DS5

P1110332Podíváme-li se do historie francouzského Citroenu, těžko zde za dlouhá desetiletí budeme hledat zásadnější model, než původní DS z roku 1955. A i když Citroen i v posledních letech nabídl zajímavé, prémiové a technologicky vyspělé automobily – jmenovitě kupříkladu C5 nebo starší C6, oné magie a opulentnosti, kterou nabízela původní „bohyně“, nebylo jaksi přítomno.

A tak dala dvojice písmen, která ve francouzské automobilové produkci vždy představovala luxus, vzniknout zcela samostatné značce. Její modely sice z klasických citroenů vychází, nicméně od letošního roku už na nich o jejich původu nenaleznete ani zmínku. Tohle už není Citroen, tohle je DS Automobiles.

P1110317A já jsem krátce po sportovně laděném hatchbacku DS3, který se staví na začátek modelové řady, dostal příležitost seznámit se blíže i s největším modelem. DS5 slouží v současnosti jako výkladní skříň Citroenu a vypovídá to o ní pozice, kterou zastupuje na nejvyšších místech francouzské vlády. Jedná se totiž o prezidentskou limuzínu.

Ke mně se DS5 dostala v temně modré barvě, se kterou výrazně kontrastovaly zrcadlově lesklé, chromované prvky. A málo jich tady rozhodně není. Bohaté množství chromu na sobě nese rámeček mřížky chladiče, jenž je protažený až ke světlům a dále boční prahy, kliky dveří nebo části předního nárazníku. Jednoznačně nejvýraznějším prvkem je dvojice mohutných chromovaných lišt, táhnoucí se od světel, prolisem podél kapoty až k A sloupkům.

P1110326O designu DS5 by se dal napsat samostatný článek a to bych vás dokonce stihl ušetřit PR řečí. Vůz je prostě neobvyklý a do toho plný drobných detailů. Osmnáctipalcová kola kombinují broušený hliník s černými, strukturovanými částmi. Přední světlomety, jejichž vnitřek připomíná malé klenotnictví, jsou z horní části lemovány malými znáčky DS. Ty zadní zase po rozsvícení vytváří efekt tří neonových trubic, táhnoucích se skrz celou lampu. DS5 zkrátka a dobře působí zajímavým a hodnotným dojmem a těmito detaily, kombinovanými navíc s neotřelou a nikam nezapadající koncepcí celého vozu, přivolává velkou spoustu pozornosti.

První nahlédnutí do interiéru záhy prozrazuje, že filozofii DS bylo učiněno za dost i zde. Sedadla jsou čalouněna do překládané kůže a ta přední mají výrazné boční vedení a výsuvné stehenní opěrky. Na pohled složitá, velmi hluboká palubka, disponuje mohutným středovým panelem s chromovanými tlačítky a otočnými ovladači. Na něj dále navazuje na neméně rozměrný tunel, oddělující řidiče a spolujezdce. Co do zpracování, většina ploch a materiálů dýchne kvalitním dojmem na pohled i dotek. I tady se najdou hezké detaily například v podobě podsvícených nápojových držáků ve dveřích, ale najde se i pár drobných nedostatků, spočívajících v levném provedení některých částí.

P1110340Celému interiéru jsou potom vlastní zajímavé obousměrné ovladače, které tak trochu připomínají letecké přepínače. Umístěny jsou nejen na zmiňovaném tunelu, ale co je zajímavé, tak i na stropě. Právě leteckým kokpitem se přitom někdo musel při navrhování inspirovat a to jak v oblasti ovládacích prvků, tak i řidičova stanoviště. Za volantem si totiž jako v letadle trochu přijdu. Před sebou koukám na svažující se čelní okno, končící daleko vpředu a do zorného pole zasahuje i průhledný štítek s promítaným head-up displejem. Volant s rozměrným středem za sebou potom ukrývá do široka rozmístěnou trojici budíků, mající pouze jedinou analogovou ručičku, patřící rychloměru.

Nicméně ani přesto, že si za volantem přijdu jako pilot soukromého tryskáče, není nijak narušeno vnímání prostoru okolo auta a výhled z něj. Sedí se přece jenom o kousek výše a svůj podíl nesou i rozměrné prosklené plochy. Koneckonců s dvojitými A sloupky a rovnou trojicí panelů panoramatické střechy, z nichž každý má vlastní elektricky ovládanou roletku, je DS5 v oblasti zasklení tak trochu rekordmankou. Ani praktičnost celého vozu není na špatné úrovni. Hluboký zavazadelník má solidních 468 litrů objemu a jediný problém může nastat s dospěláky na zadních sedadlech. Před sebou sice místo najde víceméně každý, ale od určité výšky, budou se pasažéři třít hlavou o strop, snížený panoramatickými okny.

P1110344Vzhledem k zaměření auta, které má pravděpodobně nejblíž rodinnému kombi, je pohonné ústrojí pod kapotou vcelku ideálním řešením. Jedná se o dvoulitrový diesel BlueHDI, přenášející svých úctyhodných 180 koní výkonu na přední kola skrze klasický šestistupňový automat s hydrodynamickým měničem. Kultivovanost motoru je na velmi dobré úrovni, a snad vůbec poprvé za ta léta, co se věnuji testům aut, musím ocenit práci systému stop-start, který nahazuje motor při puštění brzdového pedálu s opravdu neuvěřitelnou rychlostí.

Jízdně je pohonný řetězec vcelku příjemnou záležitostí. Motor si s převodovkou rozumí výborně, řazení probíhá hladce a nezištně. Ani při městském ježdění se mi nestávalo, aby převodovka nechávala motor plácat ve zbytečně nízkých otáčkách. Je ovšem dobré rovnou podotknout, že o nijak drasticky dynamickou kombinaci se rozhodně nejedná. Motor sice umí okolo dvou tisíc otáček důstojně zabrat, koneckonců 400 Nm je pořád 400 Nm, ale je třeba mít na paměti, že zápolí s pohotovostní hmotností 1615 kilogramů. Taktéž převodovce dělá klidná jízda nejlépe, neboť dojde-li na potřebu zběsilého podřazování, jsou její reakce spíše pomalejší a rozvážnější. To vše ale k DS5 svým způsobem patří, neboť o sporťák se určitě nejedná a na poklidné cestování s možností svižného předjetí, je motor s převodovkou jako stvořen.

Při tomto způsobu jízdy potěší i spotřeba. Relativně silný motor s komfortně založeným automatem si během běžné jízdy řekne zpravidla jen o něco přes sedm litrů, a teprve městské ježdění vyvolá žízeň okolo osmi litrů na sto. Budete-li se však snažit, odmění vás motor spotřebou padající pod sedm na sto.

P1110367Když tak hovořím o celkové koncepci, umírněném pohonném ústrojí a nízké spotřebě v cestovním režimu, je asi docela jasné, že by se do DS5 hodil typicky francouzský, měkký a pohodlný podvozek. Bohužel tento prvek zůstává u vlajkové lodi Citroenu jen přáním, neboť inženýři při vývoji neváhali vnucovat vozu i trochu toho sportovního ducha. Výsledkem je lehce schizofrenní zavěšení, které dává znát nerovnosti posádce akusticky i fyzicky a to zejména od technicky jednoduché zadní nápravy. Mimo město se situace značně lepší, DS5 dobře drží stopu a ani v zatáčkách se příliš nenaklání, ovšem vzhledem ke zmiňovanému pohonu a lehkému řízení, nedá se o nějaké zábavě za volantem mluvit. Musím si zde postesknout nad faktem, že se Citroen definitivně rozloučil s hydropneumatickými podvozky, které přinášely neskutečnou úroveň jízdního komfortu. Zde šla sportovní nátura sice úplně stranou, ale co se filtrování nerovností týče, těžko hledaly podvozky tohoto typu konkurenci.

P1110373Ve výsledku se tedy jedná o zajímavý a neotřelý vůz, vracející ono specifické pojetí luxusu, které bylo Citroenu vlastní před dávnými lety. Zevnějšek vozu není podobný snad ničemu ze současné automobilové produkce, a i když jeho zaškatulkování bude dost možná činit problém, jde si DS5 vlastní cestou, což se cení. Podobně je na tom i interiér, jehož svérázný design zaujme úplně každého, kdo do něj nahlédne a posadí se. Kultivovaný motor s převodovkou se výborně hodí k poklidnému jízdnímu tempu, ovšem snažení o navození komfortní atmosféry může drobně hatit podvozek. Zavěšení se zejména při městské jízdě řadí mezi ty tužší a rázy do interiéru jsou hlavně na větších nerovnostech citelné. Tento nedostatek se sice částečně vrátí v podobě jízdních vlastností mimo město, ale ty budou ztracené pohodlí nahrazovat jen těžko.

Co se cen týče, vlajková loď francouzské značky není samozřejmě nijak lacinou záležitostí. Jediný výbavový stupeň Be Chic začíná na částce 766 900 korun, za kterou dostanete nejslabší naftový agregát 1.6 BlueHDI o výkonu 120 koní a manuální převodovku. Testovaná motorizace potom vychází na 901 900 korun, ke kterým je potřeba připočíst ještě příplatek 99 900 za Pack Technology, obsahující navigaci, panoramatická okna, head-up displej a další prvky. No a nakonec je už jen na vás, kolik peněz utratíte za luxusní čalounění a barvy.

Celkové hodnocení: (5,0 / 8)
Motor: (6,5 / 8)
Převodovka: (6,5 / 8)
Podvozek: (3,5 / 8)
Praktičnost: (5,0 / 8)
Plusy: Motor:
výkonný motor Typ motoru: přeplňovaný vznětový
převodovka při klidné jízdě Válce / ventily: 4 / 4
honosně působící interiér Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 133 / 3750
Mínusy: Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2000
nekomfortní podvozek
místo nad hlavou zadních cestujících Provozní vlastnosti:
reakce převodovky při svižné jízdě Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 9.2
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 8.3 / 6.8 / 7.5
Rozměry a hmotnosti:
Zavazadlový prostor (l): 468
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hmotnost (kg): 1615
Délka (mm): 4530