Test: Nissan Qashqai 1.6 DIG-T

P1110379V dnešní době crossoverové, se kterou je přímo spjata doba dieselová, vžilo se, že nejlepším motorem pro kompatní SUV je jednoznačně menší diesel, pochopitelně s přeplňováním. Jenže co když o diesel zrovna nestojíte a spíš než naftové jednotce, dáte přednost benzínu a to rovnou nejsilnějšímu přeplňovanému čtyřválci v nabídce?

V případě Nissanu Qashqai druhé generace je volbou síly nový motor 1.6 DIG-T, který na přední kola posílá výkon 163 koňských sil a 240 Nm točivého momentu. V nabídce jej nalezneme výhradně v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou a s pohonem předních kol. Náhon na všechna čtyři kola si totiž Nissan schoval jen pro nejsilnější naftový motor, tedy pro 1.6 dCi o výkonu 130 koní.

P1110390Ovšem o co přišel benzínový Qashqai na poli terénních dovedností, to opět hravě dožene tím, co předvede na silnici. Kultivovaný benzínový motor totiž oproti naftě nabízí o hodně hladší a samozřejmě i svižnější jízdu. Po městě si lze vystačit prakticky jen s otáčkami do dvou a půl tisíc za minutu. Výrazněji mu potom nevadí ani podtáčení a i 1300 za minutu stačí k tomu, aby se na nižší rychlostní stupně důstojně posbíral. Pozvolné nadechnutí turbodmychadla přichází v necelých dvou tisících otáčkách a od této hranice je k dispozici i maximum točivého momentu. Přitom je ale projev motoru stále zcela tichý a teprve vyšší otáčky znamenají, že zaslechnete hukot přeplňovaného čtyřválce. Pokud však čekáte zvukově jakkoliv sportovní projev, budete pravděpodobně mírně zklamáni. Žádná akustická dramata totiž motor nepředvádí.

Očekávatelně výborných výsledků však lze dosáhnout v oblasti dynamiky. S motorem 1.6 DIG-T zrychluje Qashqai z nuly na sto za 9.1 sekundy, tedy o celých osm desetin sekundy rychleji, než v případě silnějšího naftového agregátu. Jako jediný umí také pelášit rychlostí až 200 kilometrů za hodinu, což je vzhledem k ne zrovna aerodynamické stavbě poměrně úctyhodný výkon. Pořádný elán chytá motor už od tří tisíc otáček a bez náznaků únavy táhne až do šesti tisíc. Jeho výkon v tomto spektru stačí i na rychlejší předjíždění a nezalekne se ani akcelerace v rychlostech překračujících 100 km/h.

Řazení šestistupňového manuálu potěší ty řidiče, co hledají hlavně lehce chodící řadicí páku a nevadí jim ne zcela dokonalá přesnost a místy i vůle. I přes tyto drobné nedostatky je ale chod hlavice v kulise pořád lepší a tišší, než v případě dříve testovaného dieselu.

P1110411Co do podvozku, patřil Qashqai vždycky mezi ty crossovery, kterým nijak nevadilo ani ostřejší projíždění zatáček. To, že dobře jezdí, se ovšem pochopitelně musí projevit v komfortu při městském provozu. Zde se řadí zavěšení mezi ty tužší a na dojmu nepřidá ani nepříliš dokonalé odhlučnění, které do kabiny propustí sem tam nějaký akustický ráz, zejména při větších příčných nerovnostech. Nejedná se však o nic drastického a za zmínku rozhodně stojí i ten fakt, že s motorem 1.6 DIG-T dostanete nezávislé zavěšení zadních kol. To je prvek, který se u slabších motorizací nevidí a pochlubí se jím pouze testovaná varianta a dále diesel ve verzi s pohonem všech kol.

Sotva vyjíždím mimo město, je podvozek na osmnáctipalcových kolech jako doma. Qashqai si zde počíná s jistotou a nevadí mu ani svižná jízda. Náklony karoserie se samozřejmě dostaví, ale nejsou nijak přehnané a ve výsledku si lze užít i nějakou tu zábavu. Při sportovním svezení přirozeně trochu trucuje odtažitější řízení, zde se zaměření Qashqaie na pohodovou jízdu nezapře a výraznější komunikaci od předních kol budete očekávat jen marně.

Relativně výkonný benzínový motor bude na mnoho řidičů působit jako strašák vysoké spotřeby, nicméně zde se rozhodně není čeho obávat. Přeplňovaná šestnáctistovka umí jezdit za velmi rozumné hodnoty a ani ucpané město neznamená vyšší odběr, než devět litrů benzínu na sto kilometrů. Dálniční jízdu potom Qashqai zvládá okolo sedmi litrů a pojedete-li opravdu ekonomicky, dá se i lehce pod šest.

P1110416Jednou z domén druhé generace modelu Qashqai je výrazně vylepšený interiér oproti generaci první. Zde byly vesměs tvrdé materiály a fádní design ve velkém nahrazeny měkkými plasty a celkově hezčím zpracováním i vzhledem. Vnitřní prostor druhé generace je tak ve výsledku vskutku příjemným místem, které na pasažéry dýchne kvalitním dojmem. Ani přesto se však nevyvaroval některým nehezkým detailům a tu a tam se najde prvek, který vzhledem k okolí působí o něco laciněji. Ve výsledku však nejde o nic dramatického a ty pěkné detaily jednoznačně převažují.

Pozice za volantem se řadí do lepšího průměru třídy a na rozdíl od mnohých konkurentů jsem nezažíval pocit, že bych seděl více nad interiérem, než v něm. Přes volant se naskýtá pohled na dvojici klasických analogových budíků, kterou doplňuje ještě velký displej palubního počítače, ovládaného z volantu. U druhé nejvyšší výbavy N-TEC potom nechybí ani navigace. Její grafika sice v dnešní době trochu zastarává, ale funkčně jí jako celku není příliš co vytknout. Trochu zamrzí snad jen starý známý neduh, kdy uložené stanice nelze přepínat přímo z volantu, ale je nutné trefovat se prstem do malých tlačítek na dotykové obrazovce.

P1110435Prostor na zadních sedadlech určitě není špatný, ale vzhledem ke svažující se zádi hrozí, že si budou vyšší pasažéři stěžovat na prostor nad hlavou. Zde příliš nepomáhá ani příplatkové panoramatické okno, které strop ještě o nějaký ten centimetr snižuje. Je to bohužel daň za výrazně světlejší a pocitově vzdušnější interiér, než v případě klasické střechy. Zavazadelník má objem 401 litrů a je přístupný přes rozměrné páté dveře. Zde potěší dvojitá podlaha, navíc rozdělená na dva segmenty, se kterými lze libovolně pohybovat.

Ani u zmíněné druhé nejvyšší výbavy nechybí dnes již skoro povinná asistence řidiče. Qashqai si umí sám přečíst značky, upozornit na vyjetí z jízdního pruhu nebo automaticky zabrzdit v případě, že se nebezpečně přibližujete k překážce před sebou. Inteligentní parkovací asistent, který sám při parkování točí volantem, je sice vyhrazen až pro nejvyšší výbavu Tekna, ale i tady už je k dispozici panoramatický kamerový systém. Ten kromě obligátní couvací kamery umí vytvořit i kompletní pohled na prostředí okolo vozu, viděné „z ptačí perspektivy“. A to samo o sobě stačí k zaparkování i řidičům-začátečníkům.

P1110438Shrnu-li tedy všechny své poznatky, ani s nejsilnější benzínovou variantou Qashqaie rozhodně nešlápnete vedle. Vzhledem k absenci pohonu všech kol sice přijdete o část terénních schopností, které nabízí nejsilnější dieselová varianta, ovšem už samotný pohled na elegantní bílou karoserii a osmnáctipalcová kola napoví, že Qashqaie by byla v terénu stejně škoda. To, co ovšem s benzínovou verzí získáte, to je slušná porce výkonu navrch, díky které se z klasického crossoveru stává solidně rychlý společník. Tužší podvozek dále zaručí, že se s vozem příjemně svezete a zábava za volantem rozhodně není vyloučena.

Samozřejmě by šlo pro dieselovou verzi argumentovat spotřebou, která je o nějaké dva litry nižší, nicméně tady vstupuje do hry ještě cena, která zase hovoří rozhodně pro benzín. I za nejsilnější benzínový motor totiž zaplatíme stále o 14 500 korun méně, než za slabší naftový o výkonu 110 koní. Silné benzínové variantě se však vyrovná až vznětový agregát o síle 130 koní a rozdíl mezi nimi už dělá 59 500 korun. A to je hodně proježděného benzínu před tím, než se obě ceny srovnají.

Celkové hodnocení: (6,0 / 8)
Motor: (6,5 / 8)
Převodovka: (5,0 / 8)
Podvozek: (5,5 / 8)
Praktičnost: (6,0 / 8)
Plusy: Motor:
výkonný motor Typ motoru: přeplňovaný zážehový
podvozek mimo město Válce / ventily: 4 / 4
příjemný interiér Zdvihový objem (ccm): 1618
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 5600
Mínusy: Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 2000
tužší podvozek ve městě
zastaralejší navigace Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 9.1
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 8.8 / 6.5 / 7.5
Rozměry a hmotnosti:
Zavazadlový prostor (l): 401
Objem nádrže (l): 65
Pohotovostní hmotnost (kg): 1483
Délka (mm): 4380