Bugatti Chiron je venku a je nad očekávání úchvatné

Bugatti Chiron 41Ženevský autosalon toho jako již tradičně odhaluje spoustu, ale jedna z největších pecek letošního roku se jednoznačně vystavuje na stánku francouzského Bugatti. Zde je totiž vůbec poprvé k vidění nástupce dnes již legendárního Veyronu, nový model Chiron. A i když se to částečně vědělo už dopředu, je novinka úžasným technologickým klenotem.

Karoserie, vytvořená prakticky bezvýhradně z karbonových vláken, je designově jakousi evolucí Veyronu. Dost možná nejzajímavější je na ní boční profil, kterému dominuje dvojice velkých klenutých oblouků. Ve výsledku je tak Chiron opticky rozdělen na dvě části a tento pocit umocňuje i střídající se zbarvení. Co do rozměrů, je nový vůz oproti Veyronu na každou stranu o malinko větší. Jedná se spíše o centimetrové nuance, které ovšem umožnily více místa pro dvojici pasažérů v kabině. Její okolí je tvořeno karbonovým monokokem, který je zároveň středovou a nosnou částí vozu. Kvůli vibracím a zvukovému komfortu, je podlaha sendvičové konstrukce a střed je tvořen karbonovou výztuhou ve tvaru plástve. Materiály jsou uvnitř vozu pochopitelně nejvybranější z vybraných a jedná se výhradně o kůži, hliník nebo karbonový kompozit.

Za zády dvojice šťastlivců uvnitř, nachází se srdce celého stroje. Šestnáctiválec s uspořádáním do W má monstrózní objem osmi litrů, na sobě naskládána čtyři turbodmychadla a jedná se v základu o stejnou jednotku, která se nacházela už ve Veyronu. Jenže zatímco Veyron měl nejprve 1000 a následně v dalších verzích 1200 koní, Chiron má díky jinému naladění, novému výfukovému systému a dalším věcem, hned z první dobré 1500 koní. K tomu má navíc drtivých 1600 Nm točivého momentu, dostupných od 2 do 4 tisíc otáček. Všechna tato síla se přenáší skrze sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku do aktivního středového diferenciálu a na všechna kola. Aktivní je přitom i zadní diferenciál, který umí vektorovat točivý moment pro lepší ovladatelnost.

Bugatti Chiron 39Co se jízdních výkonů a dynamiky týče, zrychlení z nuly na sto je „pod 2.5 sekundy“ což naprosto stačí, neboť tuto hodnotu přesnější asi ani nepotřebujeme. O kus zásadnější je v této kategorii spíše zrychlení z nuly na dvě stě, které probíhá za 6.5 sekundy, nebo z nuly na tři sta, ke kterému stačí 13.5 sekundy. Maximální rychlost byla už u Veyronu naprostou doménou a tak nikoho nepřekvapuje, že to ani u Chironu není jinak. Jen co zastrčíte speciální klíč „Speed Key“ do jeho zdířky, odemkne se vám možnost pelášit rychlostí až 420 km/h. Zajímavostí je, že je tato rychlost elektronicky omezená kvůli pneumatikám. Přestože všechna kola obouvají speciálně vyvinuté pryže od Michelinu, hrozilo by ve vyšších rychlostech jejich roztržení.

K zastavení z takto mocných rychlostí jsou zapotřebí patřičně dimenzované brzdy. U Chironu by měly dobře posloužit karbon-keramické kotouče, do kterých se vpředu zakusují obří osmipístkové brzdiče, vzadu potom brzdiče šestipístkové. O komfortní, přesto však adekvátně dimenzované odpružení, stará se pneumatický podvozek s nastavitelnou tuhostí i světlou výškou, spolupracující s elektro-mechanickým řízením. V zadní části nalezneme kromě funkčního difuzoru i ukryté přítlačné křídlo, které se samo nastavuje vzduchu podle potřeby a umí sloužit i jako aerodynamická brzda. Hmotnost je podle očekávání vysoká a jen velmi těsně, konkrétně o pět kilogramů, se udržela pod hranicí dvou tun.

Ač je tento text plný čísel, na závěr přidám ještě pár. Bugatti se zařeklo, že Chironu vyrobí pouhých 500 kusů a už v tuto chvíli je na 150 z nich složená záloha. Zase tak rychle vyprodáno ovšem nebude, neboť každý Chiron vyjde na hrozivě znějící cenovku. Ta cenovka je 65 milionů korun…