První produkční motor s nastavitelným kompresním poměrem představí Infiniti v září

INFINITI four-cylinder turbocharged gasoline VC-T engineJiž na konci září při příležitosti autosalonu v Paříži, chystá se nám japonské Infiniti předvést novinku, která by mohla být zcela zásadním milníkem v technice turbomotorů. Bude se jednat o vůbec první sériově vyráběný motor, disponující technologií variabilního kompresního poměru. Ten by měl vyřešit odvěké nedostatky malých motorů s turbem.

Problémy těchto motorů spočívají v nízkých otáčkách, kdy ještě netlačí turbo. Tehdy se kvůli nízkému kompresnímu poměru dostavuje nízký výkon, ale naopak vysoká spotřeba. Aby byl motor bez tlaku turbodmychadla úsporný a výkonný, musí mít kompresní poměr vyšší. Aby fungoval stejně s tlakem turbodmychadla, musí být kompresní poměr naopak nižší.

Až doteď šel tento problém řešit pouze kompromisy, jenže Infiniti přichází se zbrusu novým dvoulitrem VC-T (Variable Compression – Turbocharged), který má nastavitelný zdvih pístu v horní úvrati. Nastavení samotné probíhá otáčením řídící páky na vyvažovacím hřídeli, která nastavuje polohu ojnice na klikovém hřídeli. Asi nejlepší vysvětlení poskytuje přiložená grafika přímo od Infiniti. Kompresní poměr se liší od 8:1 až po 14.1. Co se výkonu motoru týče, čtyřválec umí pěkných 268 koní a 390 Nm točivého momentu. Měl by být samozřejmě citelně úspornější než motory konkurence, ovšem na výrobu nebude stát víc, než současné turbodieselové motory.

Poprvé uvidíme motor na zmíněném pařížském autosalonu v září a první vůz, který si jej poveze pod kapotou, bude nová generace crossoveru QX50. Ta se představí v průběhu příštího roku.