Dojmy z okruhu: Jaguar F-Type SVR

f-type-svr-20160906-102Jste-li z těch lidí, které auta prakticky vůbec nezajímají, pravděpodobně si říkáte, že je F-Type „hrozně hezký“. Jenže pokud se považujete za automobilového nadšence, potom je F-Type jedním z aut, která vám při pouhém pohledu umí způsobit srdeční arytmie. Je to prostě to auto, které když je vyfocené s modelkou, tak modelka překáží.

Nejen hezký vzhled, ale i vstřícné přijetí trhu stojí za tím, že se rodina F-Type pořád rozrůstá. Po původním kabrioletu přišlo kupé (které já osobně považuji za jedno z nejhezčích aut novodobé historie), dále verze se čtyřkolkami a dokonce s manuálními převodovkami. A aby toho nebylo málo, vložila se do toho všeho také divize Special Vehicle Operations, aby přivedla na svět vůbec nejostřejší verzi a první sériový Jaguar po supersportu XJ220, který dosahuje rychlosti přes 320 km/h.

f-type-svr_20160906_044Výsledný produkt nese název F-Type SVR, navenek ho zdobí velké přítlačné křídlo na zádi a pod kapotou si veze poladěnou verzi kompresorem přeplňovaného osmiválce, podávající výkon 575 koní. Už jen ten přístup, dát takhle mocnou pohonnou jednotku pod kapotu dvoumístného sporťáku, jasně naznačuje, že je Jaguar značka takříkajíc „s koulemi“.

Když už jsem naťukl to křídlo, musím se chtě nechtě zmínit o tom, že jsem z jeho vzhledu značně nesvůj. Jak už bylo řečeno, tvary F-Type zejména s karoserií kupé jsou prostě boží a ono karbonové křídlo, které je jakousi nástavbou standardního výsuvného spojleru, trochu narušuje plynulé a geniální linie. Holt se jedná o daň za to, že je křídlo zcela funkční a opravdu zvyšuje přítlak na zadní nápravě. Stejně tak je funkční i pozměněný design předního nárazníku se spojlerem nebo zakrytovaný spodek auta. Koneckonců, když připlatíte za nejvýkonnější a taky nejdražší verzi, pravděpodobně chcete, aby to někde bylo vidět. A na onom křídle to vidět je. Už z dálky.

f-type-svr-20160906-009Vylepšená aerodynamika a posilněný motor navíc nejsou jedinými novinkami v repertoáru SVR. F-Type dále dostal přenastavený podvozek s tužšími stabilizátory a standardně dodávané karbon-keramické brzdy s jedovatě žlutými brzdiči. Jedinou volbou pohonu je potom náhon na všechna kola s preferencí zadní nápravy, kam se síla motoru přenáší skrze osmistupňovou automatickou převodovku. Zadokolka se v tomto případě nekoná a i ten největší automobilový blázen se sebevražednými choutkami musí uznat, že to má svoje opodstatnění. Koneckonců, i kvůli čtyřkolce umí F-Type SVR z nuly na sto za 3.7 sekundy.

Možnost vyzkoušet F-Type SVR se konala v prostředí, pro tyto příležitosti značně ideálním. S nejrychlejším Jaguarem jsem se totiž sešel na rakouském Red Bull Ringu, tedy na okruhu, který hostí i závody Formule 1. Konečně nadešel můj čas a já usedám nejprve jako spolujezdec do kabrioletu, následně jako řidič do kupé. V druhém případě samozřejmě bedlivě kontroluji, zda svítí kouzelné tlačítko s piktogramem výfukové koncovky, které otevírá klapky ve výfuku a F-Type se tak stává patřičně uřvaným. Vše je v pořádku, mohu vyrazit.

f-type-svr-20160906-072Jen co vyjíždím z boxové uličky a přede mnou se otevírá volný úsek trati, otevírá se i ideální příležitost vyslat pedál plynu k zemi. Kompresorem přeplňovaný osmiválec o objemu pěti litrů má zcela okamžitou odezvu na plyn a relativně drobné kupé umí vystřelit vpřed jako smyslů zbavený. Auto se za hřmotného řevu řítí vpřed a motor nepolevuje ve svém snažení ani tehdy, když se otáčky blíží sedmitisícové hranici. Další a další rychlosti se v převodovce střídají bleskovým tempem a já se rychle blížím k vůbec neojstřejší zatáčce trati.

Plné brzdy znamenají zpomalení tak dramatického rázu, že mám co dělat, abych udržel oční bulvy na svých místech. Nemluvě o tom, že karbon-keramické brzdy jsou i na okruhu prakticky neúnavné.  Jen co jsem sundal nohu z plynu, změnil se razantně i zvukový projev. Řev, který doprovázel zvyšující se otáčky, proměnil se v přímo hrozivé hřmění, prskání a chraplání. Každé podřazení levým pádlem je navíc neodmyslitelně spjato se zvučným meziplynem, takže co se akustického doprovodu týče, zde je F-Type na špici.

f-type-svr_20160906_001Patřičně rychlým řízením vysílám auto na střed zatáčky, náklon karoserie se podle očekávání nekoná a jen co míjím apex, mohu zase plynule přejít na plyn. I přes to, že je trať místy mokrá, zakusuje se F-Type s náhonem na čtyři kola s vervou do asfaltu a vypálí ze zatáčky ven. Samozřejmě, že hrubé zacházení znamená tendence k tancování zádi, ale budete-li na F-Type hodní, odmění se čitelným a vesměs i hodným chováním. Je vcelku pochopitelné, že kupé s výkonem 575 koní patří primárně do hodně zkušených rukou, ale je vlastně až s podivem, jak snadno se nechá aktuální nejvýkonnější Jaguar řídit.

Jaguar, potažmo jeho speciální divize, obdařila F-Type ohromnou porcí koní a další řadou vylepšení a výsledkem je vůz nebývalého charakteru, který se vás ale nesnaží zabít. Vlastně je to docela univerzální auto, se kterým budete docela rádi jezdit třeba denně do práce. K tomu se navíc jedná o speciální a ojedinělou verzi, u níž je zcela reálné, že jí nakonec prodáte i se ziskem.

f-type-svr_20160906_014Když už tedy naťukávám cenu, je vcelku pochopitelné, že je SVR oproti standardním verzím o dost dražší. Zatímco F-Type R AWD kupé, tedy s osmiválcem o výkonu 550 koní, automatickou převodovkou a pohonem všech kol stojí 3 120 590 korun, SVR kupé vyjde na 3 817 792 korun. Samozřejmě, v ceně už jsou karbon-keramické brzdy a další výbava, ale stejně se jedná o pořádnou částku navíc. Pokud ještě k tomu zatoužíte po verzi kabriolet, dostáváte se přes hranici 4 milionů korun. To je hodně peněz, ale za výkon a exkluzivitu se prostě platí.