Test: Volkswagen Golf GTE

p1150535Chcete rychlý univerzální hatchback? Golf GTI. Chcete rychlý univerzální kombík, který moc nežere? Golf GTD. Chcete rychlý univerzální hatchback, který moc nežere, a nálepku uvědomělého enviromentalisty  k němu? Potom je tady Golf GTE. Plug-in hybrid sportovního ražení, který však působí tak trochu rozpačitě.

Navenek se GTE staví na pomezí mezi GTI standardní Golfy. Jeho nárazník je nasupenější, ovšem místo výrazných žáber se zde nachází pěkné LED svícení ve tvaru písmene C. Skrze celou masku, až do světel, se potom táhne stejný barevný proužek jako u GTI, jenže není rudý, ale modrý. To aby bylo již dopředu jasné, že se pod kapotou odehrála nějaká forma elektrifikace. Konkrétně, že se ke spalovacímu motoru přidal ještě elektromotor.

p1150496Konkrétně se jedná o elektromotor umístěný ve skříni dvouspojkové šestistupňové převodovky, jenž disponuje výkonem 102 koní. Pro účely hybridního ústrojí, je v převodovce přítomna ještě třetí spojka, která připojuje benzínový motor 1.4 TSI o výkonu 150 koní ke zbytku pohonného ústrojí. Dohromady potom oba motory umí výkon 204 koní a točivý moment 350 Nm, přenášený výhradně na přední kola.

Velkou radost nejen příznivcům retra, udělá v Golfu GTE interiér. Ani u elektrifikovaného sporťáku se nezapomnělo na tradice a vynikající sportovní sedadla s výrazným bočním vedením proto dostala kostkované potahy, které k rychlým Golfům neodmyslitelně patří již od první generace. Jen opět platí, že co je v benzínovém Golfu GTI rudé, je u verze GTE modré. Také ve zbytku interiéru je vše více méně při starém. Místa pro pasažéry vzadu je zde dostatek a kufr zůstal i přes přítomnost baterií stejně velký.

p1150510První skutečně velká a pozorovatelná změna, netýkající se pouze barev, se ale odehrává před řidičem. Zde je klasický přístrojový štít s dvojicí velkých budíků, jenže ten levý, kde je běžně otáčkoměr, je tentokrát věnován ukazateli spotřebovávané energie. Pokud se nic neděje, je ručička kolmo vzhůru. Pokud se během jízdy rekuperuje, vychyluje se vlevo do zeleného pole Charge, a pokud se šlape na plyn, ukazuje úroveň sešlápnutí na stupnici v procentech. Zejména pro režim GTE je potom vyhrazeno poslední pole Boost úplně vpravo dole, kam ručička sahá ve chvíli, kdy elektromotor a spalovací motor spolupracují na maximální akceleraci. Ani o klasický otáčkoměr nás ovšem inženýři z Wolfsburgu neochudili. Když se nevešel do velkého budíku, je alespoň v tom malém, který se u běžných motorizací využívá pro teploměr.

Abych měl přehled, co se s autem vlastně přesně děje, využíval jsem zejména ze začátku animaci zobrazující tok energie, kterou lze zapnout na velkém displeji navigace. Zde je vidět nejen to, kolik energie ještě zhruba zbývá v bateriích, ale také kdy je auto poháněno elektromotorem, kdy benzínovým motorem, kdy rekuperuje a kdy benzínový motor dobíjí baterky.

p1150467Zjednodušeně by se dalo říci, že Golf GTE operuje ve třech režimech. Ten, který se aktivuje po „nastartování“ vozidla, je-li v bateriích nějaká šťáva, nese název E-Mode. Nemusíte být právě angličtináři, aby vám docvaklo, že v tomto režimu pojede Golf výhradně na baterie a poháněn silou elektromotoru. A ve městě je tento režim jednoznačně nejlepší jízdou, kterou umí Golf poskytnout. Vše probíhá potichu a sametově hladce, ovšem je-li potřeba, tak i s důstojnou silou. Elektromotory obecně disponují zcela plochou křivkou točivého momentu, takže stačí lehce přišlápnout plyn, aby Golf ze světel vypálil s parádní razancí. Tah vydrží do rychlosti zhruba 80 kilometrů za hodinu, poté lehce opadá a ke 130 km/h, které má Golf v elektrickém režimu coby maximální rychlost, už se trochu přemáhá. Spotřeba elektrické energie ale při těchto rychlostech roste raketovým tempem, takže E-Mode zůstává primárně městskou záležitostí.

Tady také narážím na první a docela zásadní problém Golfu GTE, kterým je dojezd na elektřinu. Nabíjení baterie o kapacitě 8.7 kWh trvá necelé čtyři hodiny z normální zásuvky, případně dvě a čtvrt hodiny, najdete-li vhodnou dobíjecí stanici. Jakmile jsou baterie plné, ukáže palubní počítač dojezd 48 kilometrů, což je i oficiální hodnota. Jenže jak se ukazuje, je to taky zbytečně optimistická hodnota. Na čistě elektrickou energii se mi za dobu testu nepodařilo nikdy najet víc, než 35 kilometrů a to podotýkám, že jsem se hodně snažil.

p1150488Jakmile se na ukazateli elektrického dojezdu objeví nula, přepne se vůz sám do jednoho ze dvou hybridních režimů. Zatímco klasický režim Hybrid kombinuje pohon elektromotoru s benzínovým čtyřválcem, režim Charge se snaží dobíjet baterie během jízdy. Právě režim Charge jsem notně využíval, když se v bateriích nenacházela žádná šťáva (což bylo bohužel více než často). Tehdy se Golf pohybuje téměř výhradně za pomoci benzínového motoru, při sundání nohy z plynu okamžitě rekuperuje (normálně vůz bez plynu nic nedělá a „klouže“) a jak je to možné, dobíjí běžícím motorem baterie. Ať už ale zvolíte jakýkoliv hybridní režim, vždy se dočkáte mnohdy neuvěřitelné frekvence zhasínání a opětovného startování benzínového motoru. Čtyřválec zhasne prakticky kdykoliv, kdy během jízdy uberete plyn a jakmile přidáte, je zase nastartován. Samotné „přiřazení“ druhého motoru je sice většinou sametově hladké a jen výjimečně doprovázené drobným cuknutím, ale ani tak jsem se z pozice milovníka techniky nemohl zbavit pocitu, že je mi neustále startovaného a chcípaného motoru trochu líto.

V hybridních režimech je spotřeba hodně individuální záležitostí, ale pokud budete hodně dobíjet při ustálené jízdě a následně po městě jezdit pouze na baterie, dostanete se na solidní hodnoty okolo šesti litrů na sto kilometrů. Sotva ale budete jezdit s vybitými bateriemi, poháněni zejména spalovacím motorem, připravte se na nějakých osm litrů na sto. V tuto chvíli se projeví další velký nedostatek, kterým je opravdu malá palivová nádrž. Jelikož se rozměrné a těžké baterie někam vejít musely a Volkswagen odmítl obětovat prostor v kufru, zůstalo v útrobách vozu místo jen na 40 litrů benzínu.

p1150459Konečně se ovšem dostávám k poslednímu režimu. Je to ten, který stisknutím tlačítka předělá ekologický hybrid na sporťák a nese všeobsažný název GTE. V tomto módu se kašle na spotřebu baterií a paliva. Místo toho obě pohonné jednotky spolupracují na tom, aby Golf vyvinul co největší rychlosti. Všech 204 koní umí Golfa rozpohybovat velmi slušně a způsobem, na který z normálních aut nejsme zvyklí. Elektromotor svým konstantním průběhem vyplňuje „mezery“, které má benzínový motor. To znamená, že se nekoná žádná prodleva turba, žádné kopance při řazení a žádný nedostatek dechu ve vysokých otáčkách.

Golf prostě konstantně a nezadržitelně letí vpřed a navíc se skvěle řídí. Podvozek s brilantně vyváženou tuhostí ochotně žehlí nerovnosti ve městě i mimo něj, ale zároveň dovolí obrovské množství gripu a také jen minimální náklony karoserie. Naprosto perfektně funguje i systém vektorování točivého momentu, přibrzďující v zatáčce vnitřní kola. Nedotáčivost je tak prakticky eliminována a je až neuvěřitelné, co je Golf schopen vytočit. Řízení, které je po městě spíše lehčí, navíc v módu GTE citelně přituhne, takže se auto vede jistě a s citem.

p1150526Všechno tohle zní jako velká spousta srandy, ale i tady se nachází jedno „ale“. GTE mód zůstává plně funkčním jen do té doby, než dojdou baterie. Jakmile tedy začnete „tahat“, máte i s plným dobitím jen desítky kilometrů před tím, než přestane elektromotor pomáhat spalovacímu motoru. A jakmile tato situace nastane, stává se z auta jen klasický benzínový Golf, vezoucí spoustu váhy navíc. Koneckonců rozdíl ve hmotnosti mezi Golfem GTI a GTE činí nezanedbatelných 230 kilogramů.

Ve výsledku je tedy Golf GTE zajímavou a technicky promakanou hračkou, která si ale nese jistá omezení. Baterie mají malou kapacitu a nádrž zase malý objem. Na velké ježdění po městě bez neustálého dobíjení to tedy není, na velké cestování ale také ne, protože se prakticky ztrácí výhoda hybridu. Zajímavou zkušeností je režim GTE, ovšem i ten vydrží pouze tak dlouho, jak dovolí baterie.

Nakonec je tu i cena, která je vůbec nejvyšší ze všech ostrých Golfů. Zatímco GTI pořídíte již za pěkných 655 900 korun a GTD dokonce za 650 900 korun, GTE vyjde na mastných 1 009 900 korun. To je víc peněz, než na kolik vyjde nejsilnější Golf v historii – Golf R. Ten i s automatickou dvouspojkovou převodovkou stojí 995 900 korun.

Plusy: Motor:
jízda v elektrickém režimu Typ motoru: přeplňovaný, zážehový + elektromotor
síla obou motorů zároveň Válce / ventily: 4 / 4
nastavení podvozku Zdvihový objem (ccm): 1395
přední sedadla Kombinovaný výkon (kW / ot/min): 150 / 5000
Kombinovaný toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1600
Mínusy:
malá kapacita baterií Provozní vlastnosti:
malý objem nádrže Maximální rychlost (km/h): 222
spotřeba bez dobité baterie Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 7.6
neustálé zhasínání a startování benzínového motoru Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 8.5 / 5.2 / 6,2
Rozměry a hmotnosti:
Zavazadlový prostor (l): 380
Objem nádrže (l): 40
Pohotovostní hmotnost (kg): 1599
Délka (mm): 4270