První dojmy: Nový Peugeot 3008

img_6658První generace Peugeotu 3008, která se objevila na trhu v roce 2009, rozhodně nebyla špatným autem, ale nikdo jaksi pořádně nevěděl „co tím chtěl básník říci“. Baňatá MPV karoserie byla postavená na vyšším podvozku, takže se jednalo o trochu zvláštního křížence hned několika různých kategorií.

Druhá generace, která se představila zhruba v polovině letošního roku, se vymezuje ve svém zaměření o dost lépe. Tentokrát nám Peugeot nabízí plnohodnotné SUV s jasně nastavenými liniemi a proporcemi, a také s řádně prémiovým nádechem. Robustně vyhlížející karoserie se zejména v přední části připodobnila k současnému vzhledu značky. Z ostře střižené masky chladiče vystupují broušené plošky, do světel s LED denním svícením se zespoda zakusuje špičatý trn nárazníku. Nízká silueta oken dodává bočnímu profilu na eleganci a pěkným detailem je i chromovaná linie, táhnoucí se skrz celý A sloupek až k víku kufru, nad kterým se mění v chromovaný spojler.

img_6693Po stránce vnějšího vzhledu si tedy dal Peugeot opravdu záležet a nejinak je tomu v interiéru. Na prvních oficiálních fotkách z poloviny roku vypadal interiér neuvěřitelně futuristicky a zajímavě, takže zavládly drobné obavy, aby skutečnost těmto příslibům dostála. K velké radosti všech, interiér 3008 se opravdu povedl. Už při prvním usednutí do vozu na krátkou testovací jízdu, obklopuje mě neotřelý a dobře zpracovaný vnitřní prostor. Materiály jsou vesměs kvalitní a vzhled se vymyká prakticky všemu, co jsme od francouzského Peugeotu měli dosud možnost vidět.

Dvojice předních sedadel je rozdělena mohutným středovým tunelem, na kterém se nachází nejnutnější ovládací prvky. Vršek palubní desky potom zabírá dvojice rozměrných displejů. Ten uprostřed je dotykový a je věnován klasickému infotainmentu s navigací, rádiem a vším potřebným. Ten přímo před řidičem, umístěn nad maličkým volantem, nahrazuje klasické budíky. Jakou formou bude potřebné informace zobrazovat, to lze vybírat kolečkem na volantu. V pěkných a plynulých animacích se potom přístrojový štít proměňuje do různých podob.

Na první testovací jízdu volím 3008 vybavenou druhým nejsilnějším naftovým motorem. Dvoulitr BlueHDI je v nabídce buď s výkonem 150 koní a manuální převodovkou, nebo jako verze GT s výkonem 180 koní a šestistupňovým automatem. Vedle tohoto motoru se v ceníku objevuje ještě menší 1.6 BlueHDI o výkonu 120 koní a dále dva benzínové motory. Základní 1.2 PureTech má 130 koní, větší 1.6 THP rovnou 165 koní.

img_6703Naftový dvoulitr pod červenou kapotou testovaného auta na volnoběh jen neslyšně klape a totéž platí i pro klidnou jízdu. O motoru je v kabině sotva slyšet a ozve se teprve tehdy, když se více roztočí. To ale za normálních okolností není potřeba. Důstojných 370 Nm přichází již ve 2000 otáčkách za minutu a motor tak silně táhne i bez vyšších otáček. Dojem malinko kazí snad jen řazení. To je sice přesné, ale má rozměklý chod, ve kterém není pořádně cítit, jak zapadají jednotlivé rychlosti. Samotná páka je navíc umístěna hodně vysoko proti celému středovému panelu, na kterém spočívá moje ruka, takže alespoň během prvních kilometrů mi byla její pozice poněkud nepřirozená. Celkově si myslím, že automatická převodovka bude do 3008 lepší volbou. Její volič v podobě krátké lesklé páky navíc vypadá nadmíru dobře a nechává více místa na středovém panelu.

Podvozek vozu je odladěn velmi univerzální, komfortní cestou. Značně rozbité okresní silnice zvládá zavěšení s elegancí a klidem a od kabiny je solidně odhlučněno. I přes nabízený komfort ale 3008 neztrácí v zatáčkách jistotu a náklony karoserie nejsou nijak výrazné. Velký podíl na tomto chování má i relativně nízká pohotovostní hmotnost. Testovaná verze váží velmi slušných 1500 kilogramů a třeba základní verze umí mít jen 1325 kilogramů.

img_6726První svezení s novou generací Peugeotu 3008 tedy vyvolalo ještě větší očekávání, než dosud. Vůz s odvážným designem vypadá stejně dobře, jako na prvních oficiálních fotkách, a jeho interiér je vážně povedenou záležitostí. Přitom ale neztrácí nic ze své praktičnosti. Místa na zadních sedadlech je na kompaktní SUV o délce 4447 mm dostatek a kufr o objemu 591 litrů toho pojme hodně. Nechybí samozřejmě řada jízdních a parkovacích asistentů, nebo slušná příplatková výbava. Třeba taková plnohodnotná masážní sedadla (ne jen masírovací bederní opěrka) byla ještě do nedávna výsadou aut nejvyšších tříd.

img_6673Peugeot 3008 nové generace lze objednávat již nyní a základní cena je stanovena na 510 tisíc korun. Za tu dostanete nejnižší výbavu Acces a benzínový turbomotor 1.2 litru o výkonu 130 koní s manuální převodovkou. Za diesel 1.6 litru o výkonu 120 koní ve stejné výbavě připlatíte 60 tisíc korun. Pokud zatoužíte po automatu, nejlevnější 1.2 Puretech 130 koní ve střední výbavě Active s automatem vyjde na 610 tisíc korun. Mnou testovaná motorizace 2.0 BlueHDI v nejvyšší výbavě Allure je nabízena za 695 tisíc korun.