První dojmy: Volkswagen Amarok 3.0 TDI

img_6618Když v roce 2010 přišel Volkswagen Amarok poprvé na trh, jen málokdo by hádal, že se pod jeho kapotou kdy objeví větší motor, než přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr. Světu přece vládne downsizing a víceválcům odzvonilo už i pod kapotami klasických pick-upů. Jenže chyba lávky, ukazuje se, že šestiválce mají pořád co říct.

Volkswagen tedy k velkému překvapení všech, představil před pár měsíci nový, přepracovaný Amarok. Jeho vzhled se sice liší jen jiným předním nárazníkem, hranatými mlhovkami a mříží chladiče. Ale právě za mříží chladiče se odehrála největší a nejméně očekávaná změna.

img_6632Je jí nový motor, a sice třílitrový vidlicový šestiválec o objemu tří litrů, spalující naftu. Jednotka má svůj původ v koncernové Audi Q7, ale pro účely Amaroku doznala hromady úprav v mazání, chlazení i v samotném uložení, aby byla více použitelná pro jízdu v těžkém terénu. Motor je nabízen v trojici výkonových variant, čítající 163 koní, 204 koní nebo 224 koní. Nejsilnější verze, párovaná výhradně s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF, nabízí také 550 Nm točivého momentu a krátkodobý overboost, který pro předjíždění navýší plnící tlak turba a zvedne výkon na 245 koní.

Konstrukce auta zůstává vpravdě klasická – žebřinový rám, tuhá zadní náprava s uzávěrkou, odpružená na listových perech a samozřejmě pohon všech kol. Systémy pohonu, nazývané souhrnně 4Motion, nabízí Amarok hned dva. S automatickou převodovkou dostáváme permanentní pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem Torsen, manuál potom znamená ručně přiřaditelný pohon přední nápravy s otevřeným diferenciálem, ale doplněný o redukci.

img_6652Navzdory tradiční konstrukci a obrovské zatížitelnosti (až 3500 kilogramů na tažném zařízení), je nový Amarok zároveň více přikloněn do SUV stylu. Na karoserii můžeme volit z pěti barev, z nichž dvě jsou módní matné. Vedle klasických sedmnáctek s macatými a vysokými gumami, nabízí Volkswagen i dvacetipalcová kola s nízkoprofilovými pneumatikami. Překvapivě pěkně zpracovaný interiér je osazen koženými sedadly, u vyšších výbav dokonce s elektrickým ovládáním.

Sotva při první testovací jízdě nastartuji nový třílitr pod kapotou, neroznáší se po kabině větší hluk, než tichý klapot. Motor běží kultivovaně, automat jej při jízdě klidně nechá plácat okolo tisíce otáček, ovšem šestiválec to nijak nerozhodí. Agregát mohutně táhne již od nejnižších otáček a s radostí se vytočí až za hranici čtyř tisíc. Zrychlení je na auto tohoto formátu více než důstojné a to i v rychlostech kolem dálničního limitu. Amarok koneckonců zvládne i 200 km/h.

Velkou chválu je nutno směřovat i k podvozku. Amarok filtruje nerovnosti s takovou elegancí, že mu jen těžko hádat použitou tuhou zadní nápravu. Poskakování zadku do stran se téměř nekoná a ani větší nerovnosti nemají sílu prázdnou korbu výrazněji rozhodit. Vůz je pohodlný, ale zároveň nepůsobí jakkoliv rozměkle, houpavě nebo nejistě. Před způsobem, jakým ve Volkswagenu odladili na svém pick-upu podvozek, nelze než smeknout.

img_6643Na český trh vstupuje Amarok právě nyní, zatím bez manuálních převodovek a bez nejslabší výkonové verze. První cena tedy v tuto chvíli činí 980 009 korun, za kterou dostanete výbavu Comfortline, třílitr o výkonu 204 koní a osmistupňovou automatickou převodovku. Pokud zatoužíte po nejsilnější verzi s výkonem 224 koní, musíte sáhnout po nejvyšší výbavě Highline, která bez příplatků vychází na 1 157 625 korun.