První dojmy: Rodina Jaguarů jde do nového roku s novými motory

IMG_0840Rok 2018 znamená u Jaguáru hned dvojici nových motorů. Ať už sáhnete po modelu XE, XF nebo F-Pace, vždy si můžete do vozu objednat některou pohonnou jednotku z rodiny agregátů Ingenium. Jedná se o čtyřválce o objemu dvou litrů, spalující benzín nebo naftu, které v zájmu snížení výrobních nákladů využívají vždy stejný blok a liší se jen hlava motoru a další příslušenství.

První motor z této řady se objevil na trhu již v roce 2015 a jednalo se o diesel s označením 20d, podávající výkon buď 180, nebo 163 koní. Nyní se nabídka na straně naftových motorů rozšířila i o zbrusu novou jednotku 25d. Ta má druhé turbodmychadlo, vyšší tlak na vstřikovací liště a velmi pěkných 240 koní výkonu, kombinovaných s parádními 500 Nm točivého momentu.

IMG_0814Motor jsem měl možnost otestovat rovnou ve všech třech modelech zmíněných v úvodu a nutno poznamenat, že jede výrazně dynamičtěji a tedy pro Jaguar důstojněji, než starší a slabší varianta. Příval točivého momentu, jenž je pro dvoulitr až obdivuhodný, přichází v plné míře ještě před dvěma tisíci otáčkami a pokračuje skrz celé spektrum až ke čtyřem tisícům otáček za minutu.

Bohužel stále zůstal přítomen největší mínus dieselového dvoulitru v podobě zvýšeného hluku. I na volnoběh dá motor o svém chodu vědět klasickým dieselovým „nýtováním“ a situace se rozhodně nelepší ve vyšších otáčkách, kdy v zátěži motor nehezky chrčí. Pomineme-li ovšem vyšší hlučnost, jedná se o velmi solidní a výkonnější alternativu ke stávající motorizaci 20d.

Druhá horká novinka pro modelový rok 2018 pochází ze světa benzínových motorizací. Agregát 25t má opět dva litry objemu, ale díky kombinaci variabilního časování a zdvihu ventilů přináší 250 koní a 365 Nm točivého momentu.

IMG_0799Dokonce ani v největším F-Pace se dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec neztratí. Motor je sice třeba malinko více točit, ale o to už se postará dobře naladěný osmistupňový automat, rychle reagující na povely plynovým pedálem. Zejména od čtyř tisíc otáček motor s velkou vervou zrychluje a špatná není ani zvuková kulisa, která jej při tom doprovází.

Ještě výrazně lepší dojem jsem měl z motoru tehdy, když jsem usedl do sedanu XF, potažmo do menšího modelu XE. Zde se totiž začne projevovat příjemně sportovní ladění a kromě toho, že motor v menších vozidlech lépe jede, dává o sobě i lépe slyšet. Zejména u nejmenšího XE je dynamika 250 koní vskutku parádní, motor hutně duní od výfuků a při přeřazení ve vysokých otáčkách se ozve i decentním střelením. Síla motoru navíc nepovadá ani při dosažení šesti tisíc otáček, takže má smysl vytočit motor až k červenému poli, začínajícímu na šesti a půl tisících.

IMG_0827Pro fajnšmekry si potom Jaguar na nový modelový rok připravil ještě jednu novinku, spočívající v posíleném sportovním modelu XE S. Nejmenší sedan doplněný o třílitrový šestiválec s kompresorem má nově 380 koní, namísto stávajících 340. Celkový projev vozu je jedním slovem brutální. Třílitr má obrovskou sílu, kterou díky kompresoru podá okamžitě a na rozdíl od turbodmychadla není potřeba na nic čekat. Zvuková kulisa je navíc vyladěná k dokonalosti. Šestiválec zlostně řve a štěká do výfuku při každém přeřazení a povolení plynu. V kombinaci s perfektně vyladěným, tak akorát tuhým podvozkem, nabídne sportovní verze malého sedanu hromadu zábavy za volantem.

V ceníku modelu XE nalezneme u nového dieselového motoru 25d (automaticky s pohonem všech kol) cenu 1 275 098 korun, u nového benzínového motoru 25t je to 1 138 126 korun. Větší sedan XF stojí ve variantě 25d s pohonem všech kol 1 434 334 korun a s motorem 25t potom 1 336 082 korun. SUV F-Pace vychází s motorem 25d a čtyřkolkou na 1 461 438 korun a s motorem 25t na 1 414 974 korun.