Dodge definitivně ukončil výrobu Viperu

Ikona sportovních vozů devadesátých let. Dodge Viper se zapsal do paměti automobilových fanoušků nejen hlavní rolí v americkém TV seriálu Zmije, ale i hojnou účastí v počítačových hrách. Z bláznivého prototypu se během 25 let vyvinulo pořádné sportovní auto, kterému je od minulého týdne definitivní konec.

Viper se na světle světa poprvé předvedl na North American International Auto Show v roce 1989. Obrovský zájem veřejnosti vedl k tomu, aby hlavní inženýr Roy Sjoberg dostal úkol dotáhnout projekt do produkční podoby. Celkem 85 inženýrů vytvořilo „Team Viper“, který zkonstruoval legendu. Své ruce přiložili k dílu i lidé z Lamborghini, kteří vyvinuli hliníkový vidlicový desetiválec podle návrhu motoru Chrysler.

Postupem let se na trhu vystřídaly celkem tři generace, z nichž každá posouvala hranice, kam až mohl Viper dosáhnout. Všechny však měly jednu věc společnou, použitý agregát si stále držel svůj obrovský zdvihový objem, který přesahoval 8 litrů. Poslední generace, jež přišla na trh v roce 2012, z něj vydolovala výkon 640 koní a točivý moment 813 Nm. K největším úspěchům Viperu patří specifikace ACR (American Club Racer), které se v posledních dvou generacích staly držiteli rekordních časů na německém okruhu Nürburgring.

Minulý týden však továrnu Conner Avenue v Detroitu opustil poslední červený exemplář. Konec Viperu má na svědomí nejen menší zájem zákazníků, než se původně předpokládalo, ale hlavně nové americké bezpečnostní předpisy. Ty vyžadují povinnou instalaci hlavových airbagů, které do Viperu nelze namontovat. Sloupky rámů dveří jsou bohužel moc úzké.

Dodge Viper navždy zůstane americkou legendou a oblíbeným autem všech drsňáků, kteří rádi mohutným krouťákem trhají dlažební kostky. Bude nám chybět.