Test: Škoda Octavia RS TSI

Pro mnoho lidí znamená facelift třetí generace Octavie hlavně nová a velmi propíraná světla. Jenže to není zdaleka všechno. Třeba sportovně laděná verze RS dostala v benzínové motorizaci 10 koní navíc, což znamená výsledných 230 koní, podávaných stále stejným dvoulitrem. Jak se jeví oproti předchozí variantě?

V první řadě musím chtě nechtě opět alespoň trochu rozebrat diskutabilní vzhled. Už ve starším testu benzínového litru 1.0 TSI jsem se nemohl ubránit dojmu, že se mi nová „čtyřoká“ Octavia vlastně docela líbí. Oproti předešlé verzi totiž facelift dostal určitý charakter a ojedinělou vizáž, kterou „dvouoká“ a poněkud nevýrazná Octavia prostě neměla.

V testované variantě se navíc rozdvojená přední světla perfektně snoubí s černou maskou, černými zrcátky, velkými koly, ale i se zajímavou šedou barvou. Šedý lak sice na první pohled vypadá, jako kdyby Octavii někdo zapomněl nalakovat a nechal jí v základovce, ovšem netrvalo dlouho a do celkového obrazu agresivního RS mi začalo toto barevné schéma zapadat. Přihoďte si ještě pěkný decentní spojler na víku kufru, zatmavené zadní světlomety a zdvojenou výfukovou koncovku, a dostanete vskutku pěkné a agresivně vypadající auto.

V interiéru se snoubí praktičnost, bez které si nikdo už neumí Octavii ani představit, s příjemně nastavenou sportovností. Sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy kombinují semiš s kůží a ani na jednom opěradle nechybí vyšité logo „RS“. Volant z perforované kůže je výrazně tvarovaný a lze se za něj posadit ideálně nízko. Na druhou stranu je tu však stále dostatek místa na zadních sedadlech, obrovský kufr nebo pěkný a rychlý infotainment, elegantně vsazený do černé skleněné plochy uprostřed palubní desky.

Jak již bylo řečeno v úvodu, motor pod kapotou současného RS se honosí výkonem plných 230 koní, tedy o 10 koní vyšším, než rok staré RS. Jedná se o stejné naladění, které měla před faceliftem verze RS 230, vybavená elektronicky řízeným samosvorným diferenciálem. V testovaném voze tento diferenciál nebyl, nicméně kdo po něm zatouží, může sáhnout po novém vrcholném provedení RS 245, které – jak už název napovídá – podává 245 koní výkonu.

Dvoulitr pod kapotou při prvním nastartování jen mírně zabručí a žádné zlostné vyštěknutí od něj nelze čekat. V těchto ohledech, stejně jako při klidné jízdě, chová se RS jako kterákoliv jiná Octavia, vybavená motorem TSI. Čtyřválec s turbodmychadlem pružně zabírá ještě před dosažením dvou tisíc otáček, takže nižší a střední spektrum lze využívat ve městě i ke svižné akceleraci. Nechám-li navíc adaptivní podvozek DCC v komfortním režimu, kolíbá mě Octavia i na velkých osmnáctipalcových kolech v naprostém pohodlí. Nedá se sice mluvit o tom, že by byl vůz vyloženě měkký, nicméně menší nerovnosti vyžehlí podvozek solidně a hodně slušné je i odhlučnění.

Komfortní režim a tedy komfortní jízda je ovšem jen jednou silnou stránkou. Sotva se totiž objeví cedule s koncem obce přepínám do sportovního režimu, řadicí pákou chodící v krátkých a přesných drahách podřadím o dvě rychlosti a nechávám Octavii, aby mi předvedla, co umí.

Podvozek náhle citelně kopíruje všechny nerovnosti silnice, řízení (bohužel stále poněkud necitlivé) přituhne a motor se od čtyř tisíc otáček probouzí k novému životu, přičemž agilně táhne k šesti tisícům, kde jeho elán postupně opadá, než elektronika v šesti a půl tisících utne plyn a dá najevo, že je načase přeřadit. Zajímavostí je v tomto ohledu i zvuková kulisa. Stejně jako starší Octavia RS, má i ta nová elektronický systém sloužící ke zvýraznění zvuku motoru. Stále se jedná prakticky o subwoofer umístěný pod čelním oknem, který v závislosti na otáčkách a sešlápnutí plynu generuje dunění do interiéru, ovšem je dobrou zprávou, že elektronicky generovaný zvuk už není zdaleka tak agresivní, jako býval. Zatímco dřív zněla Octavia místy jako osmiválcový pick-up z Ameriky, nyní elektronika jen decentně přidává na důrazu a nechává více vyniknout přirozený zvuk benzínového dvoulitru, který se rozhodně nemá za co stydět.

A stejně jako se nemá motor za co stydět v oblasti zvuku, nechybí mu nic ani v oblasti dynamiky. Akcelerace z nuly na sto probíhá podle tabulek za 6.7 sekundy a maximální rychlost je stanovena na rovných 250 km/h. Jak už tato čísla napovídají, ani rychlé předjetí na okresce není rychlé Octavii cizí. Motoru navíc zdatně sekunduje podvozek. V režimu Sport je zavěšení tak akorát tvrdé, aby se vůz v zatáčkách nenakláněl a držel stopu, ale zároveň neztrácel kontakt s vozovkou. Při hrubém zacházení se sice projeví snaha předního vnitřního kola prokluzovat, ale elektronika umí tomuto jevu zamezit dostatečně citlivě.

Nová Octavia ve verzi RS tedy i nadále statečně drží prapor „sporťáku na každý den“. Je to vůz, se kterým ve všední dny projedete městem v komfortu a se spotřebou maximálně deset litrů na sto, abyste potom o víkendu popustili uzdu a velmi svižně se svezli na okresní silnici za městem. Samozřejmě nelze mluvit o tom, že by se z Octavie najednou stal vycizelovaný řidičský sporťák, ale touhu po občasném rychlém svezení v jinak prostorném rodinném autě, umí Octavia RS uspokojit naprosto bez zaváhání.

Octavii RS lze s benzínovým motorem a manuální převodovkou pořídit za cenu od 696 900 korun. Pastelově šedá metalíza vyjde na příplatek jen 5 500 korun a zůstává na vás, jaké technologie a další výbavu zvolíte.

Plusy: Motor:
výkon motoru Typ motoru: přeplňovaný, zážehový
řazení Válce / ventily: 4 / 4
přední sportovní sedadla Zdvihový objem (ccm): 1984
praktický interiér Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 169 / 4700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1500
Mínusy:
hrabání předního vnitřního kola v utažených zatáčkách Provozní vlastnosti:
necitlivé řízení Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 6,7
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 9.6 / 7.8 / 8.5
Rozměry a hmotnosti:
Zavazadlový prostor (l): 590
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hmotnost (kg): 1345
Délka (mm): 4689