Test: Peugeot 5008 GT

Vybavíte si při vyslovení názvu „Peugeot 5008“ vůz kategorie MPV? Ale kdeže, tyto časy již dávno pominuly a velké rodinné auto je dnes hlavně SUV, které mezi zákazníky frčí a popularita této třídy neklesá, naopak nabírá na obrátkách. Není tedy divu, že se tímto směrem vydal i francouzský Peugeot.

Je tomu nedávno, co Peugeot představil modely 3008 a 5008. Oba jsou rodinnými SUV, oba stojí na podobné platformě, jen 5008 je větší, v zadních partiích prostornější a nabízí sedm sedadel. Krom toho, alespoň za mě, je navíc i hezčí. Může za to robustně působící, hranatá protažená záď, která s chromovanými lištami oken dodává vozu celkově dospělejší a snad i trochu „americké“ vzezření. Co se přídi týče, ta je nerozeznatelná od menšího modelu 3008. Jsou tu tedy LED světlomety netradičního „rozseknutého“ tvaru a pěkná mříž s chromovanými ploškami a negativním sklonem.

Ze 3008 samozřejmě zůstal i neotřelý interiér s vyšší pozicí za maličkatým volantem, přes který se kouká na vysoko umístěný displej digitální přístrojové desky. Ten umí zobrazit nejen tradiční dvojici kruhových budíků, ale třeba mapu navigace, po jejíchž stranách se otáčky a rychlost objevují v podobě čísel na otočných „válcích“. Módů zobrazení je hned několik a nechybí ani režim s uživatelsky nastavenými ukazateli. Vcelku hezká hračka, nutno uznat. Po pravé ruce, uprostřed palubky, se dále nachází ještě displej infotainmentu, který má sice hromadu funkcí, ale potřeboval by značně přidat na rychlosti. Některé úkony mu totiž trvají vskutku bolestivě dlouho.

Co se celkového zpracování a dojmu z interiéru týče, výhrad je minimum. Použité materiály jsou vesměs kvalitní a třeba velmi dobře na mě působil zvolený dekor ze šedého dřeva, lemující palubní desku a dveřní výplně. Ač běžně nejsem příznivcem dřevěných prvků v interiéru, dekor v 5008 se mi vzhledem k nenápadné barvě a příjemnému povrchu vyloženě líbil.

Vnitřní prostor 5008 však není pouze o moderním vzezření, ale zejména o prostornosti. Na zadních oddělených a posuvných sedadlech s nastavitelnými opěráky je místa kolik hrdlo ráčí. Na rozumný prostor si přijdou i pasažéři ve třetí řadě sedadel, ale vzhledem ke komplikovanému nastupování zůstává tento prostor vyhrazen zejména dětem. Kufr s elektricky ovládaným víkem je podle očekávání značně velký a složit do něj lze až 702 litrů zavazadel.

Jak je z nadpisu patrné, do týdenního testování se mi 5008 dostala rovnou v nejvýkonnější verzi s přídomkem GT. Sportovně laděné auto ovšem očekávat nelze. V tomto případě zkratka GT skvěle odpovídá původnímu významu „Gran Touring“ a vrcholná verze je tedy hlavně o špičkové výbavě a také nejsilnějším motoru pro dlouhé a svižné cestování.

Oním motorem je dvoulitrový turbodieselový čtyřválec 2.0 HDi, naladěný na 180 koní výkonu, 400 Nm točivého momentu a spojený výhradně se šestistupňovou automatickou převodovkou s hydrodynamickým měničem. Všechna síla se navíc přenáší pouze na přední kola. Pohon obou náprav v tomto případě padl za oběť hlavně praktičnosti, stejně jako víceprvkové zavěšení zadních kol. Holt sedadla třetí řady nějaké místo zaberou.

Dvoulitrový agregát se v útrobách poměrně velkého SUV jeví jako důstojná jednotka a zároveň jako jakési minimum, pokud chcete jezdit dynamičtěji. Zrychlení z nuly na sto za 9.1 sekundy sice není nijak akčně rychlé, ale síla motoru dostačuje prakticky za všech běžných situací. Ještě před dvěma tisíci otáčkami motor hutně zabere a lineárně táhne až za hranici čtyř tisíc za minutu. Tady už začíná slábnout a navíc se v tomto spektru projeví i vyšší hluk, přenášený z motorového prostoru do interiéru.

Souhra motoru s převodovkou je ideální zejména na klidnou jízdu. Celé ústrojí se umí hladce rozjíždět, hladce řadit, snad jen kdyby převodovka, mimochodem vybavená hodně dlouhým zpřevodováním, nepouštěla občas motor do zbytečně nízkých otáček. Na prudké sešlápnutí plynu při běžné jízdě však reaguje převodovka spíše pomaleji a příliš v tomto ohledu nepomohou ani pádla pod volantem. Při stisknutí jednoho z nich se převodové ústrojí nejprve dlouze zamyslí a teprve poté provede požadované přeřazení.

Celkově klidnému naladění auta plně odpovídá i naladění podvozku. 5008 se vcelku slušně přenáší přes rozbité silnice a disponuje slušným odhlučněním. Teprve velká díra v zemi vyvede z klidu jednoduchou zadní nápravu a od té se potom přenese i akustická rána. Cestování po rovných silnicích na delší vzdálenosti zvládá velký Peugeot v plném komfortu, ale naopak rychlejší projíždění zatáček kvituje s nevolí. Při pokusu o sportovnější jízdu se vůz naklání a celkově působí trochu kolíbavě a nejistě, čemuž nepomáhá ani necitlivé řízení.

Roli dopravníku pro velké rodiny s velkou spoustou věcí však zvládá 5008 ve své nové SUV podobě levou zadní a to je tady důležité. Je velký, se spotřebou do osmi litrů poměrně úsporný, má pěkný zevnějšek a neotřelý interiér s několika hezkými detaily a moderními technologiemi. Jen ten pomalý infotainmentu trošku pokulhává. Verze GT rozhodně neznamená byť jen náznak sportovnosti, ale coby vrcholná verze kombinuje solidní sílu se solidním komfortem a jistým stylem. A to jsou přesně ty vlastnosti, po jakých zákazníci u rodinných SUV jdou.

Cena 5008 je nastavena v základním provedení na 560 tisíc korun. Jak již ale bylo řečeno, verze GT je verzí vrcholnou a vychází tedy na 945 tisíc, přičemž automaticky zahrnuje téměř veškerou výbavu.

Plusy: Motor:
převodovka při klidné jízdě Typ motoru: přeplňovaný, vznětový
prostornost interiéru Válce / ventily: 4 / 4
komfortní podvozek Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 133 / 3750
Mínusy: Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2000
pomalý infotainment
pomalejší převodovka Provozní vlastnosti:
podvozek při dynamické jízdě Maximální rychlost (km/h): 208
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 9,1
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 7.8 / 6.6 / 7.2
Rozměry a hmotnosti:
Zavazadlový prostor (l): 702
Objem nádrže (l): 56
Pohotovostní hmotnost (kg): 1530
Délka (mm): 4641