První dojmy: Nové BMW X3 a BMW řady 6 Gran Turismo

Jako jeden z prvních jsem se mohl svézt některými z novinek, které představila bavorská automobilka na nadcházející modelový rok 2018. Řeč je o nové generaci kompaktního SUV X3 a také o novém přírůstku do portfolia elegantní řady 6. Nové Gran Turismo totiž nahrazuje již nevyráběný model řady 5 se stejným označením.

Jízda první: 630d Gran Turismo

U nové šestky se stává jedním ze stěžejních pilířů její vzhled. Předchozí řadě 5 GT, byly totiž ve velkém vytýkány poněkud neelegantní tvary, dané zavalitou zádí a vysokou linií bočních oken. Jenže jako mávnutím kouzelného proutku, řada 6 GT náhle tyto optické nedostatky nemá. Vůz se celkově snížil, linie oken zeštíhlila a celkově se zcela vytratil onen nehezký „hroší“ dojem.

Uvnitř však zůstalo vše při starém, alespoň co se praktičnosti týče. Na zadních sedadlech se i nadále svezou i hodně vzrostlí dospělí, aniž by komukoliv chybělo místo. Do kufru se leze rozměrným výklopným víkem, ovládaným elektricky již ve standardu. Základní objem kufru činí navíc pěkných 610 litrů.

Přední část interiéru je potom nabitá luxusními materiály, špičkovými sedadly s rozsáhlým nastavením, ale za patřičné příplatky i bohatou výbavou a asistencí pro řidiče. Je tu semi-autonomní asistent pro jízdu v koloně na dálnici, automatický parkovací systém s panoramatickou kamerou, nebo dokonce i možnost parkovat/vyparkovat auto pomocí klíče s dotykovým displejem.

Konečně tisknu startovací tlačítko a pod kapotou se hladce a téměř neslyšně rozebíhá motor, nesoucí označení 30d. Naftový řadový šestiválec o objemu tří litrů má maximální výkon 265 koní a točivý moment činí dokonce 620 Nm. Právě klid, kultivovanost a nenucené podání výkonu patří mezi největší plusy motoru. Už od nízkých otáček šestiválec pružně táhne a příval síly konstantně trvá skrz celé pole otáčkoměru.

Naprosto ideální je na motoru i spárování s osmistupňovou automatickou převodovkou. Skříň řadí perfektně logicky, umí okamžitě podřazovat při sešlápnutí plynu, nebo naopak pustit motor do otáček lehce nad tisíc za minutu, když auto jen tiše a nezištně udržuje cestovní rychlost.

Právě na cestování je samozřejmě jako stvořený i podvozek. Testovaný kousek disponoval příplatkovým vzduchovým odpružením na obou nápravách a adaptivním tlumením, nastavitelným do tří různých režimů. Vzato od nejtvrdšího, je tu režim Sport. V něm se zavěšení sníží a poměrně mohutné auto začne zdařile maskovat svoje kilogramy. Do zatáček se velká šestka příliš nenaklání, a i když vyloženě řidičské zážitky neposkytne, umí být hodně rychlá.

Spíš než sportovní režim, mnohem častěji přijdou ke slovu režimy komfortní. Už základní a výchozí mód Comfort zdařile maskuje nerovnosti silnice, ale pořád uchovává tuhost a jistotu přirozenou pro BMW. Teprve v Comfort Plus zavěšení pořádně změkne a auto začíná po silnici plout za doprovodu mírného houpání na delších nerovnostech. Na naše spárované dálnice v zásadě ideální.

Jízda druhá: X3 xDrive 30d

Druhou novinkou je celkově třetí generace kompaktního SUV X3. Oproti předešlému modelu je design pouhou evolucí a X3 se nemusí na první pohled jevit jako zcela nové auto. Faktem ale je, že do rozvoru přibylo 54 mm délky a o 51 mm se vůz protáhl celkově.

Toto zvětšení znamená především více místa v kabině a tedy více místa pro zadní pasažéry. Ti se do X3 posadí vcelku komfortně a ještě za nimi zbyde dostatek místa na velký zavazadelník o kapacitě 550 litrů. Jinak se v interiéru zlepšily materiály, přibývaly nové technologie v oblasti asistencí a výbavy, a poupravena byla i ergonomie. Velký displej infotainmentu iDrive již není zapuštěn do palubní desky jako dosud, ale ční z ní ven v podobě samostatného displeje.

Stejně jako v případě šestky testované chvíli předtím, objevuje se i pod kapotou X3 onen zmiňovaný třílitrový šestiválec, spalující naftu a disponující maximálním výkonem 265 koní. Jenže zatímco v případě větší a těžší šestky bych se klidně nechal zlákat i výkonnějším motorem, v menší a lehčí X3 na mě agregát 30d působil coby zcela ideální volba. Síla motoru je ještě o kus znatelnější a X3 umí vcelku slušně upalovat.

I zde potom samozřejmě platí, že osmistupňová převodovka (která je vlastně i jedinou volbou) je trefou do černého. Vše se děje logicky, každé přeřazení přijde ve správný okamžik a jen co se objeví potřeba náhlého podřazení a zrychlení, převodové ústrojí neváhá a X3 v mžiku čile vystřelí vpřed.

Vzduchový podvozek do menší X3 přirozeně nedostanete, ale i tak si můžete dopřát adaptivní odpružení, tentokrát s dvojicí jízdních režimů. Ty se od sebe nijak dramaticky neliší, takže v každém případě dostanete auto slušně filtrující nerovnosti a pochopitelně patřičně odhlučněné. Jen režim Sport navíc drobně omezí pohyby karoserie a nechá X3 lépe kopírovat silnici. Ani tady není rychlá jízda pochopitelně žádným problémem. X3 si počíná sebejistě, čemuž značně napomáhá ideální rozložení hmotnosti mezi nápravami a samozřejmě pohon všech kol xDrive.

Závěrečné rozuzlení

Celkově je nutno říci, že zatímco X3 je oproti předešlé generaci spíše evolučním modelem, stavějícím na zažitých a ověřených principech, řada 6 GT ušla delší cestu. Z ošklivého káčátka v podobě řady 5 GT se totiž stalo skutečně elegantní a konečně i docela hezké auto, navíc zcela špičkově vybavené po stránkách komfortu i moderních technologií. Diskutabilní Gran Turismo je tedy nové, lepší a hezčí ve všech ohledech.