Test: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G

Považujete se za řidiče ze staré školy? „Nové pidimotory“ vám nevoní, rádi byste poctivý atmosférický benzínový motor, ale přesto vás zlákal svět moderních SUV? V tom případě není vaše rozhodování o novém autě vůbec jednoduché. Pár možností by se ovšem našlo a Mazda CX-5 je jednou z nich.

Středně velké SUV od Mazdy přišlo na svět v roce 2012 a zapojilo se do již probíhajícího boomu segmentu „vysokých“ aut. Aktuální druhá generace je letošní novinkou, a přestože jí zůstalo mnoho prvků společných s předchůdcem, došlo ke značnému pokroku ve všech směrech.

Tak například design. V přídi se zabydlely tenoučké přední světlomety, propojené silnou chromovanou linií, táhnoucí se pod mříží chladiče. Tato mříž sama o sobě je celá v černé barvě, opticky hodně zapuštěná za hranici kapoty a vystupuje z ní pouze velký znak Mazdy. Jedná se prakticky jen o optický trik, ale z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že „hluboký čumák“ umí zaujmout velkou spoustu lidí. A to i přes nepříliš výraznou, šedavě modrou barvu, která halí celou karoserii.

S atraktivitou exteriéru si potom nezadá ani interiér. „Doba plastová“ je definitivně pryč a pěkně a přehledně uspořádaný vnitřní prostor je zhotoven vesměs z kvalitních materiálů. Pozice za volantem je přirozená, sedačka pohodlná a pochválit se musí solidní ergonomie a rozvržení ovladačů, kdy je vše dobře po ruce a dobře na očích. V tomto ohledu sklízí plusové body třeba displej infotainmentu s navigací, umístěný vysoko a co nejblíže zornému poli řidiče. Sice lze namítat, že z palubky trčí, jako by jej tam někdo umístil na poslední chvíli, ale právě díky pozici se na něj lze rychle podívat i za jízdy. Samotný systém nepatří mezi úplně nejrychlejší, ale funguje slušně a intuitivně se ovládá díky otočnému ovladači za řadicí pákou. Přímo před řidičem se potom nachází trojice tubusů, ukrývající otáčkoměr, velký rychloměr a jednoduchý displej palubního počítače s ukazateli teploty a zásoby paliva.

Za předními sedadly je dostatek místa pro pasažéry vzadu a strádat zde nebudou ani dospěláci. Kufr pojme solidních 506 litrů zavazadel, případně 1620 litrů při sklopení zadních opěráků. Příjemná je také chytře vyřešená roletka, zvedající se s rozměrným víkem kufru.

Jak bylo naznačeno již v úvodu, pod kapotou testovaného vozu se nachází motor, který umí rozdmýchat radost v každém řidiči-staromilci. V rámci sady technologií Skyactiv, jež k Mazdě náleží už po mnoho let, objevuje se zde atmosférický benzínový čtyřválec o objemu rovných dvou litrů. Jeho výkon činí 160 koní, točivý moment 208 Nm a motor je spojen se šestistupňovou manuální převodovkou s vynikajícím řazením, posílající sílu na všechna čtyři kola.

Tichý a kultivovaný agregát umí jet s autem o hmotnost kolem 1500 kilogramů docela svižně, ovšem je potřeba umět s ním pracovat. Jak už tomu u benzínových čtyřválců bez přeplňování bývá, ve spodním spektru je motor poněkud letargický a do tří tisíc otáček raději pouze udržuje rychlost, než aby zrychloval. Trocha pružného zrychlení se dostaví teprve za hranicí tří tisíc otáček a to nejlepší ze sebe motor vydá mezi pěti tisíci a omezovačem.

V praxi to tedy znamená nebát se motor roztočit a hlavně často řadit. Tento přístup pochopitelně nemusí sedět každému a je pravdou, že mnohé menší turbomotory působí ve spodních otáčkách živěji. Ovšem pokud si rádi hrajete s otáčkami a chcete si dynamiku auta „zasloužit“, Mazda vás v tomto ohledu příjemně potěší.

Stejně potěšující jako charakterní motor je potom i výborně naladěný podvozek. Zavěšení potichu a měkce filtruje nerovnosti, ale zároveň nepůsobí jakkoliv nepatřičně „rozbředle“ nebo houpavě. Dokonce i při svižnější jízdě si CX-5 počíná sebejistě, karoserie se nepouští do větších náklonů a nedotáčivost je hodně oddálená, na čemž má svůj neodmyslitelný podíl i pohon všech kol, dávkující sílu na zadní kola podle potřeby. Všemu navíc dopomáhá sympaticky přesné a přirozeně působící řízení s ideálně nastaveným odporem posilovače. Upřímně bych nečekal, že něco takového řeknu, ale pravdou je, že v kombinaci s benzínovým motorem a manuální převodovkou, může být CX-5 i řidičsky zábavná.

Právě svojí zábavností a celkově hravým naladěním, umí nová CX-5 potěšit nejednoho řidiče, ze kterého ještě nevyprchalo nadšení pro řízení. Dokonce věřím tomu, že má sílu přesvědčit i ty jedince, kteří doteď všechna SUV házeli do jednoho pytle a nechtěli o nich ani slyšet. Nová generace CX-5 je navíc vcelku pohledná, praktická, pohodlná a se spotřebou okolo osmi litrů na sto i relativně úsporná. Takže jestli chcete SUV na benzín a turbomotory nejsou vaším šálkem kávy, tohle by mohla být ta správná volba.

Základní cena CX-5 startuje na sumě 560 900 korun. Za tuto částku dostanete benzínový dvoulitr a manuální převodovku, ovšem pouze pohon předních kol a nejnižší výbavu Emotion. Testovaný vůz byl ve střední výbavě Attraction, dovybavené o pohon všech kol, a tedy za cenu 761 900 korun. Tato částka už obsahuje velmi solidní výbavu a je nutné k ní připočíst pouze příplatkový lak za 14 900 korun a navigaci za 12 500 korun.

Plusy:

  • skvěle řadící převodovka
  • vyváženě naladěný podvozek
  • charakterní motor

Mínusy:

  • točivý moment v nízkých otáčkách

 

Motor:
Typ motoru: atmosférický, zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 118 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 208 / 4000
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 198
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 10.9
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 8.6 / 7.8 / 8.2
Rozměry a hmotnosti:
Zavazadlový prostor (l): 506
Objem nádrže (l): 58
Pohotovostní hmotnost (kg): 1420
Délka (mm): 4550


Odpovědět

Váš email nebude uveřejněn.

Můžete použít tyto HTML tagy a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>