Test: Audi A5 Sportback G-Tron

Vidina mobility budoucnosti je v tuto chvíli natolik zaslepená elektrifikací, že se prakticky úplně zapomíná na některé další, o něco tradičnější možnosti z oblasti alternativních paliv. Třeba takový zemní plyn má světu rozhodně co říci a jak se ukazuje, docela dobře poslouží i v prémiovém segmentu.

Během týdne jsem měl možnost vyzkoušet si soužití se čtyřdveřovým kupé Audi A5 Sportback, jehož pohonné ústrojí sice nereflektuje elegantně sportovní zevnějšek, ale nabízí ekologický a zejména ekonomický provoz. Jak označení „g-tron“ v názvu napovídá, tahle A5 totiž jezdí na CNG.

„Plynová“ A5 Sportback se spolu s A4 Avant na trhu objevila teprve nedávno a doplnila zde malou A3, používající stejnou techniku jako Škoda Octavia G-Tec, Seat Leon TGI nebo Volkswagen Golf TGI. Jelikož jsou však větší modely Audi přece jenom postaveny v hierarchii o něco výš, dostaly také o něco větší a výkonnější motor.

Zcela konkrétně se v přídi nachází přeplňovaný dvoulitr 2.0 TFSI, nabízející 170 koní výkonu a 270 Nm točivého momentu. To je sice o dost méně, než kolik umí klasické benzínové varianty stejného motoru, jenže zásadní je zde právě onen plyn. CNG je uloženo pod podlahou kufru v celkem čtyřech tlakových nádržích o celkové kapacitě 19 kilogramů. Když plyn dojde, je tu ještě zmenšená nádrž na 25 litrů benzínu.

Na klasický benzín ovšem při běžném používání vůbec nedojde. Za normálních okolností jezdí g-tron výhradně na plyn. Výjimkou jsou jen velmi studené starty při okolní teplotě pod -10 stupňů a několik málo minut po doplnění plynu, kdy si systém „osahá“ jeho kvalitu. Ve všech ostatních případech na budících svítí zelená kontrolka, značící jízdu na CNG.

Jízda se prakticky neliší od jízdy s klasickým benzínovým dvoulitrem. Motor běží naprosto sametově, zvládá pružný a příjemně silný zátah již okolo 1500 otáček a s ochotou se nechává vytočit přibližně do šesti tisíc, než se projeví turboefekt a čtyřválci lehce dojde dech. Co se dynamiky týče, 170 koní sice asfalt netrhá, ale síly je dostatek na svižnější přesun po dálnici nebo na bezpečně rychlé předjetí na okresce.

Motor je spárován se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, která funguje uspokojivě. Ústrojí řadí rychle, logicky a při náhlém sešlápnutí plynu umí hbitě podřadit, na druhou stranu se však tu a tam projeví drobné zacukání v nízkých rychlostech, nejčastěji při popojíždění či parkování.

Podvozek je naladěn lehce tužší, ovšem nedá se hovořit o tom, že by byl nepohodlný. Audi po městě sice přenese větší nerovnosti do interiéru, ale jen v rozumné míře a navíc s velmi dobrou úrovní odhlučnění. Nejlépe je ovšem vozu na kusu rovné silnice, kde je zcela komfortní, tichý a naprosto jistý v jízdních vlastnostech.

Karoserie se do zatáček významněji nenaklání ani při tvrdším zacházení a nedotáčivost je díky systému vektorování točivého momentu brzdami hodně oddálená. Řízení je sice rychle napřevodované a ve sportovním režimu i příjemně tuhé, ale na sportovní radovánky A5 příliš neužije. Co se zážitků za volantem týče, zůstává vůz vůči řidiči vcelku odtažitý a pořád spíše pohodlný. Rychle ale jezdit umí, to mu problém rozhodně nedělá.

Důležitější než výkon, rychlé sekání rychlostí nebo řízné jízdní vlastnosti, je v případě g-tronu pochopitelně spotřeba. Audi slibuje pohádkové náklady na palivo v podobě jedné koruny na kilometr a této hranici se lze skutečně přiblížit, není třeba se ani moc snažit. Dokonce i po městě se A5 pohybuje téměř výhradně do 6 kilogramů plynu na sto kilometrů a byl jsem až překvapen, kam umí spotřeba klesnout při dálničních jízdách. Zde si aerodynamická silueta Sportbacku proráží vzduch při spotřebě 4.3 kilogramu na sto, což je naprosto parádní výsledek. Finální průměrná spotřeba, kombinující město i mimo město, nakonec skončila na 5 kilogramech.

Dojezd na plné plynové nádrže mi ve výsledku vycházel na nějakých 380 kilometrů a opětovné doplnění je vcelku za hubičku. I úplně prázdný g-tron spolkne CNG jen za cca 400 korun, záleží na konkrétní ceně za kilogram. Síť CNG stanic je oproti benzínovým stanicím samozřejmě výrazně řidší, ale počet čerpadel postupně roste a potěšující je i fakt, že jsou všechny stanice k mání přímo v infotainmentu MMI s navigací, kterým byl testovací vůz vybaven. A když plyn za jízdy opravdu dojde? Zhasne jedna zelená kontrolka na palubce, vůz nezištně přepne na benzín a jede se dál. Řidič se o nic starat nemusí a vlastně ani nemůže. Do hospodaření s palivem totiž g-tronu nelze nijak kecat.

V konečném součtu tedy musím uznat, že přítomnost pohonu na zemní plyn v Audi A5 Sportback rozhodně neznamená žádný ústupek z prémiovosti. Pořád dostanete krásně vypadající sportovně laděný liftback a pořád si lebedíte ve špičkově zpracovaném a prostorném interiéru ve sportovních sedadlech. Jen do toho všeho jezdíte za téměř směšně nízké provozní náklady a holt nemáte takový výkon, jaký byste měli s  dvoulitrem 2,0 TFSI, spalujícím pouze jeden druh paliva.

Cena g-tronu je samozřejmě o něco vyšší, ale při vyšších nájezdech se rychle vrátí. Budeme-li brát v potaz základní výbavy a automatické převodovky, vyjde základní 2,0 TFSI o výkonu 190 koní na 1 177 900 korun. G-tron o výkonu 170 koní vychází na 1 262 900 korun a výkonnější 2,0 TFSI o výkonu 252 koní vyjde na 1 273 900 korun.

Plusy:

  • úspornost provozu
  • kultivovanost motoru
  • jízdní vlastnosti
  • minimum rozdílů proti benzínové verzi

Mínusy:

  • tužší podvozek ve městě
  • občasné zacukání převodovky
  • nižší výkon než u benzínových verzí
Motor:
Typ motoru: přeplňovaný, zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 4450
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 270 / 1650
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 226
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 8.5
Spotřeba-město/mimo/kombi (kg/100 km): 6.0 / 4.5 / 5.0
Rozměry a hmotnosti:
Zavazadlový prostor (l): 390
Objem CNG nádrží (kg): 19
Objem palivové nádrže (l): 25
Pohotovostní hmotnost (kg): 1580
Délka (mm): 4733


Odpovědět

Váš email nebude uveřejněn.

Můžete použít tyto HTML tagy a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>