Slavíme 60 let záchrany lidských životů prostřednictvím bezpečnostních pásů – ale můžeme udělat ještě více

Letos oslavujeme již 60 let od chvíle, kdy si řidiči vozidel Volvo v roce 1959 přetáhli přes rameno inovativní tříbodový bezpečnostní pás od Nilse Bohlina. Do dnešních dnů je bezpečnostní pás stále považován za celosvětově nejdůležitější inovaci v historii dopravní bezpečnosti a odhaduje se, že napomohl zachránit více než milion životů. Přestože jsou tyto skutečnosti všeobecně známy, příliš mnoho řidičů nákladních vozidel toto jednoduché zařízení stále ignoruje. „Je to evidentní mrhání lidskými životy,“ prohlašuje Anna Wrige Berlingová, nově jmenovaná ředitelka pro bezpečnost dopravy a produktů ze společnosti Volvo Trucks. „Záznamy dokládají, že kdyby všichni řidiči používali pásy, bylo by mnohem méně obětí nehod.“

Někteří řidiči nákladních vozidel se mylně domnívají, že v nákladním vozidle je bezpečnostní pás zbytečný, kvůli velikosti jejich vozidla. Fakta jsou ale jasná: Používání pásu je důležité i v nákladních vozidlech.

Dnešní tříbodový bezpečnostní pás vynalezl v roce 1959 Nils Bohlin, konstruktér automobilky Volvo. Přestože byl návrh patentován, společnost se rozhodla ponechat tento patent k volnému použití, aby jej mohli bezplatně používat i všichni ostatní výrobci vozidel. Toto poměrně neobvyklé rozhodnutí učinilo Volvo v zájmu všeobecné bezpečnosti, aby se v rámci dopravy zvýšila bezpečnost všech lidí, bez ohledu na to, zda řídí vůz značky Volvo. Ukázalo se, že toto rozhodnutí přineslo prospěch lidem z celého světa.

„Neexistuje žádný jiný bezpečnostní systém, který by se jen přiblížil bezpečnostnímu pásu, pokud jde o záchranu lidských životů – tříbodový bezpečnostní pás zachránil při dopravních nehodách více lidí než jakékoli jiné bezpečnostní zařízení,“ říká Anna Wrige Berlingová.

Inovace zachraňující život – ale ne vždy využívaná

V mnoha částech světa je však bohužel používání bezpečnostních pásů mezi řidiči těžkých nákladních vozidel stále hluboko pod 100 %.

„Zpráva o bezpečnosti ‚Safety Report 2017‘ společnosti Volvo Trucks ukázala, že polovina řidičů nákladních vozidel usmrcených při dopravní nehodě mohla přežít – pokud by použila bezpečnostní pás,“ vysvětluje Anna Wrige Berlingová.

Takže proč někteří řidiči pás nepoužívají? Někteří řidiči nákladních vozidel se mylně domnívají, že v nákladním vozidle je bezpečnostní pás zbytečný, kvůli velikosti jejich vozidla.

„Fakta jsou ale jasná: Používání pásu je důležité i v nákladních vozidlech. Například při převrácení vozidla může pás pomoci řidiče ochránit před zaklíněním mezi vozidlem a vozovkou,“ pokračuje Anna Wrige Berlingová.

Vize nulové nehodovosti

Společnost Volvo Trucks prosazuje vizi nulové nehodovosti a věří, že výrobci nákladních vozidel, dopravní orgány, projektanti infrastruktury i další odborníci a řidiči po celém světě musejí spolupracovat na vytváření bezpečnějšího dopravního prostředí.

„O naše poznatky na poli dopravní bezpečnosti se rádi dělíme s ostatními a nabízíme své znalosti a odborné zkušenosti univerzitám, výzkumným laboratořím i partnerským organizacím. Chceme se účastnit všech diskuzí na téma dopravní bezpečnosti. Pomáhá nám to ještě lépe poznat možné problémy, odhalovat potenciální řešení a zjišťovat, jak navrhovat nákladní vozidla budoucnosti,“ uzavírá Anna Wrige Berlingová.

Anna Wrige Berlingová přichází do nové pozice s detailní znalostí problematiky dopravní bezpečnosti. Disponuje rozsáhlými zkušenostmi, které získala řešením problémů aktivní a pasivní bezpečnosti v rámci Volvo Group a jejích konstrukčních a výzkumných organizací zaměřených na pokročilý vývoj produktů.

V letech 2008-2013 vedla Anna výzkumný tým dopravních nehod ‚Accident Research Team‘ (ART) společnosti Volvo Trucks, který od roku 1969 šetří dopravní nehody přímo na místě a shromažďuje data dopravní bezpečnosti k dalšímu vývoji produktů. Reprezentovala Volvo na veřejných fórech dopravní bezpečnosti a zastávala významnou roli v předávání informací dopravnímu průmyslu o nabídkách Volvo v oblasti bezpečnosti.

V poslední době se Anna věnovala oblasti ‚řízení dopravních situací‘ v rámci oddělení autonomního řízení společnosti Volvo Trucks. Inženýrské studium v oboru aplikovaná fyzika absolvovala na Chalmers University of Technology ve švédském Göteborgu.

Zdroj: www.volvotrucks.cz



Odpovědět

Váš email nebude uveřejněn.

Můžete použít tyto HTML tagy a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>