Test: Opel Crossland X 1.6 CDTI

Stejně jako se tomu děje u různých jiných značek, prochází i modely Opelu transformací z tradičních MPV na moderní crossovery. Jednou z novinek v této oblasti je i malý Crossland X, doplňující v „X“ rodině stálici Mokka. Zároveň se jedná o vůbec první vůz, sdílející platformu s koncernem PSA.

Abych byl zcela konkrétní, Crossland X nahrazuje v nabídce Opelu starší model Meriva. Kompaktní MPV se zadními dveřmi otevíranými proti směru jízdy bylo sice prvotřídně praktické, ale pro moderního zákazníka chyběl onen „cool“ faktor, který dodávají právě malá SUV.

Právě proto se Meriva odporoučela bez přímé náhrady a pokračovatelem je Crossland X. A jak je to s onou sdílenou platformou? Crossland X je německý nevlastní sourozenec francouzských dvojčat Citroen C3 Aircross a Peugeot 2008. Platforma je stejná, ale o to, že někdo prostě plácnul logo Opelu na jiné auto, se bát nemusíte.

Už na první pohled je totiž Opel naprosto svůj a vzhled Crosslandu je ve shodě se zbytkem modelové řady. Moderní LED přední světlomety se zalomenými pásy denního svícení vyhlíží přísným pohledem a hezkým doplňkem je i možnost odlišně lakované střechy a karoserie. Zejména testovaná kombinace snoubící oranžovou karoserii s černou střechou vypadala opravdu dobře. Nápadným prvkem jsou potom i ochranné prvky nárazníků, prahů a blatníků, vyzývající k výletům mimo zpevněné cesty. Schopnosti Crosslandu v terénu jsou však sporadické, neboť pohon všech kol není k dispozici ani za příplatek.

Stejně jako prakticky u všech současných Opelů ve vyšších výbavách, dominují i v tomto případě interiéru ergonomická přední sedadla s ortopedickým certifikátem. Jak napoví první usednutí, jedná se o velmi funkční prvek, který neslouží jen do role reklamního taháku. Sedadla řidiče a spolujezdce mají nastavitelný sklon sedáku, ideálně tuhé polstrování a boční vedení, výsuvnou stehenní opěrku a nastavitelnou hlavovou opěrku. Dojem z prvního posazení dále zlepšuje i pozice za volantem. Z malých crossoverů běžně nejsem běžně zvyklý na nízkou pozici sedadla, doplněnou o volant přitažený blízko k tělu. V tomto ohledu Crossland oproti konkurenci významně boduje.

Na zadních sedadlech je pro dospělé pasažéry poněkud těsno, čemuž nepřispívají úzké rámy zadních dveří, nicméně za sedadlo řidiče jsem se se svými 184 centimetry nakonec vešel. Sice jsem se nevyhnul lehkému tření koleny o opěradlo před sebou, ale kratší trasu bych absolvovat mohl. Kufr má základní objem 410 litrů a nastavitelnou výšku podlážky, ovšem za předpokladu, že je vůz vybaven posuvnou zadní lavicí, lze si udělat při pětimístné konfiguraci až 520 litrů místa. V tom případě ovšem vzadu zbyde místo tak maximálně pro děti.

Jakožto malé auto, vystačí si Crossland také s malými motory. V ceníku proto naleznete hlavně benzínové tříválce o objemu 1.2 litru s turbodmychadlem či bez něj, nebo čtyřválcový turbodiesel 1.6 CDTI. Právě ten jsem vyzkoušel i já a to rovnou v nejvýkonnější variantě o výkonu 120 koní. Motor je k mání výhradně se šestistupňovou manuální převodovkou a jak již bylo řečeno, tak pouze s pohonem předních kol.

Už po prvních kilometrech se projevuje největší plus motoru, tkvící v jeho kultivovanosti a ochotě pracovat ve velmi nízkých otáčkách. Převodovka má dlouhé dráhy řazení i samotné převody, což hlavně po městě znamená buď neustálé řazení, nebo otáčky často kolem 1300 za minutu. I z této hranice se ale motor po přidání plynu bez klepání a pazvuku posbírá a kolem 1700 otáček už začíná čile táhnout. Sotva se všech 300 Nm točivého momentu probudí k životu, umí Crossland vcelku důstojně akcelerovat. Se zrychlením z nuly na sto za 9.9 sekundy se sice nejedná o nijak dramatickou dynamiku, ale ani mimo město jsem nebyl zrovna za brzdu. Tou hlavní bernou mincí je tu ovšem spotřeba. Ani časté využívání výkonu a spousta jízdy v městském provozu neznamenala víc, než pět a půl litru na sto kilometrů. S trochou snahy by potom nebyl problém dostat se ještě níže do okolí pěti.

Pokud něco alespoň částečně prozrazuje francouzské kořeny nového malého Opelu, je to podvozek. Zavěšení je velmi komfortní, přesvědčivě žehlí nerovnosti a Crossland může na silnici působit i trochu kolíbavým dojmem. Na honění v zatáčkách ho samozřejmě neužije a ani necitlivé řízení není takovým radovánkám nakloněno, ale na druhou stranu je nutné ocenit slušnou úroveň odhlučnění. Do interiéru se více přenesou až větší nerovnosti, které umí trochu rozházet jednoduchou zadní nápravu.

Crossland X je zkrátka stavěný především na klidnou jízdu. Při ní nabídne spoustu komfortu a jeho kultivovaný motor se odvděčí skvělou spotřebou. Interiér zaujme vzhledem k velikosti auta solidní praktičností a dále i výbornými sedadly, ze kterých se nedostaví únava ani při delších cestách. Tenhle přechod z malého MPV na crossover se prostě a jednoduše podařil.

Ceny Crosslandu X začínají u Opelu na částce 309 900 korun. Za tuto cenu dostanete základní benzínový tříválec 1.2 litru o výkonu 81 koní a nejnižší výbavu Selection. Testované provedení je ovšem z opačné strany ceníku. Výbava Ultimate s navigací, AGR sedadly, LED světly, head-up displejem a další výbavou, vychází v kombinaci s motorem 1.6 CDTI na 559 900 korun.

Plusy:

  • silný a kultivovaný motor
  • spotřeba
  • komfort zavěšení ve městě
  • přední sedadla s AGR certifikátem

Mínusy:

  • delší dráhy řazení
  • občasné rázy od zadní nápravy
  • úzké zadní dveře
Motor:
Typ motoru: přeplňovaný, vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1560
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 1750
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 187
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 9.9
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 5.9 / 5.1 / 5.5
Rozměry a hmotnosti:
Zavazadlový prostor (l): 410
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hmotnost (kg): 1244
Délka (mm): 4212


Odpovědět

Váš email nebude uveřejněn.

Můžete použít tyto HTML tagy a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>