Kupujete ojetý stroj? Tady je pár tipů, na co se podívat

Ať už v zemních pracích začínáte, nebo vám na dvorku pár mašin stojí, dost možná jste se dostali do situace, kdy jste potřebovali koupit další stroj. Nové stroje jsou poměrně velikou investicí, která se nevrátí až tak rychle. Dobrou alternativou je koupit starší. Na co si ale dát u toho traktor-bagru, rýpadla nebo nakladače pozor? Na co se zaměřit a co naopak není až tak velký problém? Čtěte níže a třeba naleznete odpovědi na své otázky.
Pozn.: Článek je zaměřený na rypadlo-nakladače, nicméně tipy se dají použít na všechny druhy techniky.

Rámy a uložení
Občas se stane, že se stavební stroj převrátí. Následkem může být ohnutí ramen. Proto je dobré postupně se postavit podélně se zadními i předními rameny a podívat se, zda nejsou nějakým způsobem vyosená. Problémy, se kterými se lze v tomto případě setkat, jsou například rychlejší vydírání uložení nebo nedostatečná nosnost a pevnost celého rámu, rovněž se může stát, že popraskají sváry. Pokud byl stroj převrácený nebo přetěžovaný, můžete najít praskliny na svárech nebo místa, která svědčí o opravách. Častým indikátorem defektu je rez v místě poškození nebo v nejbližším okolí.

Podívejte se také na otočný rám „kozla“ a „sáně“. Hledejte praskliny nebo známky po opravách. „Kozel“ a „sáně“ jsou jedním z nejvíce namáhaných míst a vždy se jedná o odlitek. Jakékoliv sváry nebo poškození mohou dříve či později znamenat další výdaje.

Když budete kontrolovat uložení a spoje všech rámů a pístnic, zaměřte se na to, jak tyto spoje vypadají. Opět hledejte vady podél ok čepů. Nebojte se do rámu opřít a pořádně zatřást. Nebo někoho požádat, aby stroj nastartoval a postupně vám zakýval jednotlivými částmi ramene.
Když se podíváte na čepy, rozhodně by měly být kulaté. Při hodně zanedbané údržbě se může stát, že se spoj opotřebuje natolik, že je oko šišaté. Opravit takové uložení je značně náročné, často je třeba takové místo vyfrézovat a vyvložkovat.

Příslušenství a lžíce
U rychloupínačů, lžic a lopat se rovněž podívejte na stav spojů. U podkopové a přední lžíce zkontrolujte opotřebení břitu. Podle jeho stavu lze určit, jak moc byla lžíce používaná. U předního břitu
se podívejte, jestli už nebyl otočený, některé jsou oboustranné a dají se po sedření jedné strany otočit.

Hydraulika
Snad nejvíce namáhanou částí stroje je hydraulický okruh. Dejte si čas s tím, abyste zkontrolovali všechny hadice, rychlospojky, přehyby. Hledáte místa úniku hydraulického oleje nebo prodřené hadice. Také se podívejte na pístnice, měly by být suché a čisté. Unikající kapalinu poznáte tak, že se v okolí tvoří nános prachu a špíny. Pokud bude stroj umytý, nebojte se umazat si ruce a kritická místa, jako je přechod mezi válcem a pístnicí, přejet prstem. Těsnící sady do pístnic nejsou až tak drahé, nicméně poškozený hydraulický válec už může stát desetitisíce.

Podvozek
Tady se trochu umažete. Oblečte montérky a vlezte si pod podvozek. U těhlic a koncových převodů sledujte mastnotu nebo na ni nalepený prach. Uložení náhonu náprav nebývá až tak drahá záležitost. Kardanové kříže a objímky máme skladem na širokou paletu strojů, výrazně dražší jsou pak celé kardany. Kulové čepy a tyče řízení je dobré také zkontrolovat, proto požádejte kolegu, aby vám v kabině zahýbal volantem a sledujte, jak jsou na tom kulové čepy a tyče řízení.

Motor
Po nastartování motoru se zaměřte na to, jak rychle chytne. Pokud je venku teplo, měl by naskočit do jedné otočky. V mrazech to samozřejmě v takové míře neplatí. Když už motor běží, neměl by
z výfuku unikat téměř žádný kouř. V případě chladného počasí se může vyskytnout bílý kouř, který obsahuje směs vodní páry a nedokonale spáleného paliva. Alarmující je hustý černý nebo tmavě modrý dým, který může nasvědčovat úniku oleje do válců. Pokud ale motor běží klidně bez nějakých podezřelých zvuků a dýmů, máte vyhráno.

U motoru rovněž zkontrolujte provozní kapaliny nebo jejich úniky. Motor by měl být suchý. Když vytáhnete měrku a rozetřete olej mezi prsty, neměl by být úplně černý. Pokud byste ho rozetřeli a měli černé prsty jako od inkoustu, svědčí to o tom, že olej není delší dobu měněný a obsahuje hodně nečistot. Únik chladicí kapaliny do oleje poznáte tak, že se z oleje udělá „mléko“, a to je závažný problém.

Kabina, ovládání
Nejpohodlnější část prohlídky je právě před vámi. Dříve než se pohodlně usadíte v sedačce stroje, podívejte se, jak sedačka vypadá. Podle stavu opotřebení lze odhadnout, kolik toho má stroj za sebou. Dalším takovým ukazatelem je stav pedálů. Pokud vám pár strojů za domem stojí, pak jistě můžete odhadnout, jestli počet motohodin na počitadle odpovídá realitě.

Když už máte nastartováno, zkuste převodovku. Postupně zařaďte všechny rychlostní stupně a poslouchejte zvuky, které se z převodovky ozývají. Řazení by mělo být plynulé bez větších záškubů. A jako poslední pak vyzkoušejte ovládání ramen a všechny funkce, které stroj nabízí.

Nezapomeňte, že je to použitý stroj
Některé závady z tohoto seznamu jsou závažnější a jiné méně. Vždy ale mějte na mysli, že kupujete „ojetý“ stroj, což je důvod, proč je cena nižší než u nového a proto všechny závady, které objevíte, vždy porovnávejte s cenou, za kterou je nabízen. Zkoumejte, zda počet a míra závažnosti objevených nedostatků je v souladu s cenou stroje.

Pokud se orientujete v cenách, za které se stroje prodávají a narazíte na nedostatek, o kterém se nikdo z prodávajících nezmínil, může Vám to otevřít dobrou pozici pro vyjednávání o konečné ceně. Potřebujete-li znát ceny dílů, kontaktujte nás. Zaměřujeme se na stavební stroje značek Caterpillar, JCB a Volvo.

 

Šťastnou ruku při koupi ojetého stroje vám přeje
COGITO Trade, s.r.o.
www.cogitoeu.cz



Odpovědět

Váš email nebude uveřejněn.

Můžete použít tyto HTML tagy a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>